Sporveien årsrapport 2018
Årsrapport 2018 73 ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP | Del 6 Sporveiens strategi Best 2020 Sporveiens vedtatte strategi for perioden 2016-2020 har navnet Best 2020. Det strategiske målet er at Sporveien skal være den beste nordiske løsning på effektiv og miljøvennlig persontransport i Oslo-området. Grunnlaget for strategien er Sporveiens integrerte forretningsmodell. Den gjør det mulig å optimalisere hele verdikjeden med operativ drift, vedlikehold, utbygging og eiendom. Konsernet jobber systematisk med tiltak innenfor de fire strategiske satsningsområdene i Best 2020: samfunnsansvar, konkurransekraft, vekst og gjennom- føringsevne. Best 2020 setter som ambisjon at Sporveien i perioden 2016-2020 skal realisere en årlig gevinst på 375 millioner kroner fra økt produktivitet, kostnads reduksjoner og økte inntekter. Ved utgangen av 2018 hadde Sporveien gjennom Best 2020 realisert årlige gevinster på 423 millioner kroner. Best 2020 viderefører arbeidet med forbedringer og effektiviseringer fra forrige strategiperiode Best 2015. Gevinstene i Best 2020 kommer i tillegg til resultatene fra Best 2015, som leverte forbedringer på totalt 455,5 millioner kroner i årlig effekt for perioden 2012-2015. De viktigste effektene i begge strategiperiodene er tatt ut gjennom kostnadsreduksjoner, produksjons- og produktivitetsøkning, økt utnyttelse av vognparken og reduk- sjon av eksterne innkjøpskostnader. I tillegg har omlegging av pensjonsordningen vesentlig redusert konsernets pensjons- forpliktelser. REDEGJØRELSE FOR ÅRSREGNSKAPET Konsernregnskapet omfatter Sporveien AS med datter selskapene og er utformet for hele konsernet som én økonomisk enhet. Transaksjoner og mellomværende mellom selskapene i konsernet er eliminert. Årsregnskapet for konsernet SporveienAS er satt opp i samsvar med regnskapslovens bestemmelser og god norsk regnskaps- skikk. Styret mener at årsregnskapet og årsberetningen gir en rettvisende oversikt over resultatet av selskapets virksomhet og stilling ved årsskiftet. Forutsetningen om fortsatt drift er lagt til grunn for årsregnskapet i tråd med regnskapslovens § 3-3a. Styret kjenner ikke til vesentlige forhold i eller etter regnskapsåret som har betydning for denne forutsetningen, eller for årsregnskapet for øvrig. Det har ikke vært vesentlige hendelser etter balansedagen som påvirker det avlagte årsregnskapet. Driftsinntekter og offentlige tilskudd Konsernets inntekter kommer gjennom kontrakter inngått med Ruter AS. Dette er driftsinntekter til finansiering av definerte tjenester og investeringer i kollektivtrafikken. Konsernets investeringer i infrastruktur kjørevei er foretatt ut fra samfunnsøkonomiske hensyn og i mindre grad besluttet med basis i bedriftsøkonomiske kriterier. Alternativ nytte- verdi og virkelig verdi av investeringene i et annenhånds- marked er usikre. Mottatte tilskudd går til fratrekk i eien- delenes anskaffelseskost. Dersom det offentlige tilskuddet til en definert investering i infrastruktur kjørevei fullt ut dekker kostnaden, vil nettoverdien av investeringen ikke fremkomme i konsernets balanse. Resultat, soliditet og likviditet Resultat Konsernet Sporveien oppnådde i 2018 et resultat før skatt på 78,8 (168,9) millioner kroner. Resultatet etter skatt i 2018 ble 66,7 (132,9) millioner kroner. Den totale omset- ningen var 4 952 (4 755) millioner kroner i 2018. 2018 var et krevende år for Sporveien økonomisk. En snørik vinter og en varm sommer medførte høye drifts kostnader for deler av virksom- heten. Et utslipp av fyringsolje ved Ryen base sommeren 2018 medførte kostnadskrevende opprydding. Materiellet for trikk ogT-bane er fullt utnyttet i rushtid og det har ikke vært mulig å øke produksjonen på den tid kundene ønsker det mest. I tillegg har Sporveien investert betydelig i digitaliserings løsninger. Dette vil skape større muligheter i fremtiden, men bidrar i 2018 til vekst i kostnadene. For Unibuss har produk- sjonsøkninger gitt økte inntekter, men også høyere kostnader til bemanning og materiell. BEST 2020 programmet har målsetning om å skape mer kollektivtrafikk for pengene. Effektuttaket reflekteres bare delvis i Sporveiens regnskap for 2018. Arbeidet i Best 2020 gir også effekt hos de andre selskapene i kollektivfamilien. Best 2020 er foran målet og har ved utgangen av 2018 akkumulerte årlige effekter på 423 millioner kroner. KONTANTSTRØM OG ØKONOMISK STILLING Kontantstrømmen er delt opp i tre hovedområder, opera- sjonelle aktiviteter, investeringsaktiviteter og finansierings- aktiviteter. Investeringsaktivitetene skal finansieres med kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter og finansielle akti- viteter. I 2018 har Sporveien anvendt -2 823 (-1 146) millioner kroner på investeringsaktiviteter. Dette er finansiert med «Grunnlaget for strategien er Sporveiens integrerte forretningsmodell. Den gjør det mulig å optimalisere hele verdikjeden med operativ drift, vedlikehold, utbygging og eiendom»
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=