Sporveien årsrapport 2018

Årsrapport 2018 75 Unibuss AS Unibuss fraktet 102 millioner passasjerer i 2018, en økning på 4,3 prosent fra 2017. Virksomheten omsatte for 1 819,6 millioner kroner, mot 1 684 millioner kroner i 2017. Innfasing av ny, miljøvennlig teknologi preger bussmarkedet, og Unibuss er en av markedslederne på dette området. Selskapet har betydelig erfaring med hybridbusser og bruk av biodriv- stoff, og har i tillegg testet to elektriske busser i ordinær drift på en linje i Oslo. I 2018 signerte virksomheten kontrakt om innfasing av ytterligere 40 nye elbusser i Oslo og utprøving av to elbusser på Lillehammer. Arbeidet med å etablere lade­ infrastruktur ved de aktuelle linjene i Oslo ble påbegynt i 2018 og vil fortsette inntil elbussene skal settes i drift våren 2019. I 2018 fikk Unibuss bestilling på en betydelig produksjons­ økning på enkelte av kontraktene i Oslo ogAkershus. Virksom- heten fikk i tillegg kontrakter om kjøring av buss for trikk på Grefsen og kjøring av skolebarn til 17. maitoget i Oslo. Unibuss Tur hadde et høyt aktivitetsnivå, mens Unibuss Ekspress videre‑ førte fly- og ekspressbusstilbudet. Et unntak var Lavpris­ ekspressens rute Oslo – Lillehammer – Dovre – Trondheim, somUnibuss Ekspress la ned grunnet manglende lønnsomhet. Resultatmessig ble 2018 et krevende år. Store produksjons­ økninger på kontraktene i Oslo-området ga økte inntekter, men også kostnadsutfordringer både i forhold til beman- ning og materiell. Økt belastning på gammel busspark, har gitt økte kostnader. Tilpasning av bemanning til nytt aktivitetsnivå har vært en utfordring og medført høyere lønnskostnader. I 2. halvår iverksatte selskapet et omstil- lingsprogrammed mål å redusere kostnadsbasen. Resultatet inneholder nedskrivninger på 15 millioner kroner knyttet til materiell og kontrakter. INFRASTRUKTUR OG PROSJEKTER Enheten Infrastruktur og prosjekter er en del av morselskapet. Enheten består av tre områder: banesjef Trikk og banesjef T-bane, som har ansvar for vedlikehold av skinnegående infrastruktur, samt Utbygging. Enheten hadde høy aktivitet gjennom 2018, og aktivitetsnivået vil vedvare for å realisere store utbyggingsprosjekter og bevare og modernisere skinne- nett og annen infrastruktur. Enheten arbeider metodisk for å forbedre og effektivisere vedlikeholdet. Digitale løsninger er sentrale i dette arbeidet, og har bidratt til å forenkle arbeids- flyten og til å kunne drive preventivt vedlikehold basert på dataanalyse. Utbygging 2018 har vært et år preget av oppstart av en rekke nye prosjekter, prosjektering og anleggsstart. Prosjekter med anleggsstart i 2018 er blant annet Holtet og Grefsen base, Grefsenveien øvre og Frognerveien. Blant de største prosjektene enheten ferdigstilte eller arbeidet med i 2018, var: • Tøyen – Helsfyr: Oppgradering av strekningen og oppussing av Helsfyr stasjon. • Ryen Verksted: Prosjektering av fire nye arbeidsstasjoner for MX-tog. • Etterstad base: Fornyelse av spor og veksler, og planlegging av bygningsmessige tiltak. • Østensjøbanen: Forprosjekt og planlegging av oppgradering på strekningen Etterstad – Hellerud. • Strømforsyning: Ny likeretterstasjon ved Ullevål stadion og ombygging av Nationaltheatret likeretterstasjon, begge for ferdigstillelse i 2019. • Tilpasning for nye trikker: Ferdigstillelse av strekningen Aschehougs plass og Holbergs plass, nødvendige korrige- ringer på flere andre strekninger, samt oppstart i Frogner- veien og Grefsenveien. • Holtet og Grefsen baser: Oppstart av byggearbeider på begge baser for å tilrettelegge for nye trikker i 2020. Holtet base er midlertidig regulert for trikkedrift frem til 2028, og Sporveien jobber med å sikre en langsiktig og varig løsning for fremtidig basebehov for trikk. • Ekebergbanen: Oppstart av oppgradering av parsell ved Holtet og ved Jomfrubråten holdeplass. BUSSANLEGG AS Bussanlegg AS legger til rette for økt og mer miljøvennlig kollektivtrafikk ved å sikre bussene nødvendig infrastruktur og anleggskapasitet. Mangel på tilgjengelig og egnet areal rundt Oslo, gjør dette til en krevende oppgave. Bussanlegg retter derfor mye av innsatsen mot å videreutvikle og forbedre utnyttelsen av eksisterende anlegg. Å forberede elektrifi­ seringen av busstilbudet er i tillegg en viktig oppgave. I 2018 arbeidet Bussanlegg med å forberede etableringen av ladekapasitet på anleggene Alnabru, Klemetsrud og Brubakkveien, som må stå klart i første halvår 2019 knyttet til innfasingen av nye elbusser. I tillegg forberedte Bussan- legg kapasitetsutvidelsene ved Skui og Bekkestua, som begge har byggestart i 2019. Videre ble parkeringsarealer for busser utvidet på Rosenholm og vedAlnabruanlegget på Stubberud, ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP | Del 6 Nøkkeltall 2018 2017 2016 Total omsetning (MNOK) 1 819,6 1 684,1 1 650,9 Resultat før skatt (MNOK) -18,9 15,7 51,8 Resultat etter skatt (MNOK) -13,1 17,1 54,1 Antall reiser 102 mill. 98 mill. 91 mill. Kundetilfredshet 98 % 97 % 96 % Regularitet 99,9 % 99,9 % 99,9 %

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=