Sporveien årsrapport 2018
76 Årsrapport 2018 og de fire største bussanleggene ble oppdatert med nytt utstyr for periodisk kjøretøykontroll. Bussanlegg fikk et årsresultat på 12 millioner kroner etter skatt i 2018. Økonomien er god, og selskapet har lagt vekt på å styrke egenkapitalen som grunnlag for investeringer og nødvendige fornyelser. I 2018 ble det inngått en avtale med Ruter omvidere investeringer i bussanleggene. Bussanlegg vil gjennom avtalen finansiere investeringer i egne anlegg, mens Ruter betaler for tiltak gjennom økt husleie. SPORVEIEN MEDIA AS SporveienMediaAS gir viktige økonomiske bidrag til kollektiv‑ trafikken gjennom forvaltning av trafikkreklame. I 2018 bidro Sporveien Media med 121,6 millioner kroner fra salg av reklameflater. Sammen med avtalepartneren Clear Channel åpnet selskapet i 2018 et digitalt storformat på stasjonene Nationaltheatret, Stortinget og Jernbanetorget. Dette er et eksempel på hvordan Sporveien Media videreutvikler løsninger og skaper ny kapa- sitet for reklameflater. Selskapet overtok forvaltningen av kontrakten for reklamefinansierte lehus fra Bymiljøetaten. I samarbeid med Ruter og Clear Channel skal Sporveien Media etablere 200 nye lehus og stoppestedssøyler for de reisende de neste årene. PROSJEKTER Trikkeprogrammet Trikkeprogrammet forbereder introduksjonen av 87 nye, moderne trikker i Oslo fra 2021 til 2024. Trikkeprogrammet består av tre delprosjekter: anskaffelse, infrastruktur og baser. Programmet holdt god framdrift gjennom 2018. En viktig milepæl var tildeling av kontrakt om leveranse av 87 nye trikker til CAF, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA sommeren 2018. Seks tilbydere konkurrerte om kontrakten, og CAF scoret best på teknisk løsning, hadde lavest pris og var gode på prosjektgjennomføring. Arbeidet med å ruste opp og fornye infrastrukturen og baser for trikk fortsatte i 2018 og vil vedvare til 2020. Samlet omfatter infrastrukturdelen avTrikkeprogrammet i overkant av 30 delprosjekter. Enkelte store infrastrukturoppgraderinger blir koordinert med andre tiltak for å utvikle gatenettet og kommunal infrastruktur. Nytt signal- og sikringssystem I 2018 fokuserte prosjektet på å forberede anskaffelsen av et nytt signal- og sikringssystem (CBTC) til T-banen. Systemet er en stor og betydningsfull anskaffelse som vil gi T-banen et moderne digitalt signalsystem med høyere kapasitet, økt fleksibilitet og bedre trafikkflyt. CBTC (communication based train control/kommunikasjonsbasert togstyring) er standard når nye T-baner bygges. Anskaffelsen er kompleks og avgjørende for å kunne fase inn Fornebubanen og en ny sentrumstunell i det eksisterende T-banesystemet. Sammen med andre planlagte forbedrings- tiltak i Sporveien, har teknologien i CBTC potensial til å øke antallet reisende gjennom fellesstrekningen mellom Majorstuen og Tøyen med flere tusen i timen. Prosjektet legger stor vekt på å planlegge anskaffelsen grundig og utnytter erfaringer fra andre land, for å sikre at innføringen av det nye systemet blir vellykket. RISIKOSTYRING OG RISIKO Sporveien er eksponert for operasjonell og finansiell risiko, samt compliance-risiko. Konsernet har etablert rutiner for å overvåke og følge opp risiko med risikoreduserende tiltak. God risikohåndtering er avgjørende for verdiskapingen i Sporveien, og risikostyring er derfor integrert i alle forret- ningsaktiviteter. Styret gjennomgår årlig selskapets risiko styring og internkontroll. Et Risk Management Forum (RMF) ble etablert på bakgrunn av revidert og fornyet versjon av konsernpolicy for risiko styring og internkontroll vedtatt av styret i 2017. Formålet er å fremme koordinering, samhandling og læring i Sporveien om risikostyring og internkontroll. En hovedoppgave i 2018 var arbeidet med rapportering til styret av konsernets samlede og helhetlige risiko, inkl. risiko‑ reduserende tiltak knyttet til identifiserte og prioriterte risikoområder. Renterisiko Konsernet hadde en rentebærende langsiktig gjeldsportefølje på 2 386 millioner kroner pr. 31.12.2018, hvorav 1 614 millioner kroner var gjeld til Oslo kommune med fastrente. Langsiktig gjeld med flytende rente utgjorde 772 millioner kroner, og med rentebytteavtaler pr. 31.12.2018 på 600 millioner kroner, hvorav 200 millioner kroner har forward start i desember 2021. Konsernets låneportefølje har en fastrenteandel på 52 prosent. Ved utgangen av 2018 var det avsatt 19,7 millioner kroner for overkurs på rentesikringer. (Se note 9). Valutarisiko På selskapets driftsside er valutaeksponeringen lav, men de store prosjektene, anskaffelsen av nye trikker og nytt signal- og sikringssystem til T-banen, vil ha utbetalinger hovedsakelig i utenlandsk valuta. Valutarisikoen og eventuell sikring i slike store anskaffelser behandles i hvert prosjekt isolert. Trikkeanskaffelsen har utarbeidet en sikringsstrategi for valutarisikoen prosjektet er eksponert mot. Del 6 | ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=