Sporveien årsrapport 2018
Årsrapport 2018 77 Kraftprisrisiko Konsernet er storforbruker av strøm, og har dermed vesentlig risiko mot pris på strøm. Rammene for prisrisiko på strøm er fastsatt i konsernets strategi for risikostyring, og skal tilpasses ved hjelp av fastprisavtaler som er tilpasset konser- nets forventede forbruksprofil. Konsernet har hatt fastprisav- taler for ca. 50 prosent av forbruket i 2018. For 2019 er det også en sikringsgrad på ca. 50 prosent, mens årene 2020 og 2021 så langt har sikringsgrad på ca. 20 prosent. Konsernet har kjøpt fastprisavtaler for nærmere 52 millioner kroner for 2019 og 2021 som er tilpasset forbruksprofilen. Markedsverdien av sikringene er pr. 31.12.2018 20 millioner kroner. Likviditetsrisiko Konsernets likviditet er organisert i en konsernkontoord- ning. Kassakredittordningen på 400 millioner kroner ble ikke benyttet i løpet av 2018. Sporveien AS hadde i 2018 en stabilt høy likviditetsreserve, og likviditetsrisikoen vurderes som lav. Operasjonell risiko Produksjon av kollektivtransport innebærer en risiko for ulykker og skader på mennesker og eiendom, og Sporveien arbeider derfor systematisk for å sikre liv og helse til så vel reisende som ansatte. Sammenlignet med andre transport alternativ er T-bane og trikk blant de sikreste transport systemene i Norge. Konsernet har en felles beredskapsplan og samarbeider tett med blant annet nødetatene og Beredskapsetaten i Oslo. I 2018 gjennomførte Sporveien 18 øvelser for T-bane og trikk rettet mot sikrings- og beredskapssituasjoner, samt håndte- ring av ekstremvær. Sporveiens sikrings- og beredskapsana- lyser gjenspeiler risikobildet og trusselnivået definert av PST og NSM. Sporveien har i tillegg forsterket arbeidet med infor- masjonssikkerhet og tekniske sikkerhetstiltak de siste årene. Compliance-risiko Sporveien har null-toleranse mot korrupsjon og felles etiske retningslinjer for medarbeidernes opptreden. Konsernets etiske retningslinjer gjelder for alle ansatte og personer med verv, konsulenter, prosjektledere og innleide ressurser. Det ble ikke avdekket vesentlige brudd på Sporveiens etiske regelverk i 2018. Markedsrisiko Sporveien AS er eksponert mot flere typer markedsrisikoer. Konsernet har inngått flerårige kjørekontrakter for trikk og T-bane med lav markedsrisiko. De gjeldende kjørekontraktene for trikk og T-bane er gjeldende i perioden 2017-2020. Den anbudsbaserte rutebusskjøringen utgjør majoriteten av Unibuss sine leveranser og har kontrakter på opptil 8 + 2 år. Det er knyttet noe risiko til ekspress- og turbildriften, men denne aktiviteten utgjør en liten andel av konsernets totale virksomhet. SAMFUNNSANSVAR Sporveien har sommål å løse samfunnsoppdraget til beste for reisende, innbyggere, naboer, ansatte og miljøet, og på en måte som møter høy etisk standard. Sporveien arbeider strukturert med å ivareta sitt samfunnsansvar gjennom seks prioriterte målområder: Smart tur, Ren tur, God tur, God nabo, Driftige folk og Skikkelige folk. Målområdene ble lansert i 2017 og var resul- tatet av en vesentlighetsanalyse som involverte egne ansatte og representanter for eierne, fagforeninger og sentrale etater i Oslo kommune. Sporveien jobber også med å se på hvordan inten- sjonene i Oslo-modellen kan implementeres i virksomheten. KLIMA, ENERGI OG AVFALL I 2018 medførte Sporveiens virksomhet klimautslipp på 9 663 tonn CO2-ekvivalenter beregnet med lokasjonsbasert metode. Dette var en reduksjon på 10,6 prosent fra 2017, hovedsakelig som følge av mer klimavennlig elektrisitetsproduksjon i Norden, men også et resultat av energieffektiviseringer. Strømforbruket sto for 68 prosent av Sporveiens klimautslipp i 2018. Andre tiltak som er iverksatt for å redusere klimaut- slippene, er anskaffelse av elbiler for å fase ut dieselbiler, nye kontraktskrav om fossilfrie anlegg og langsiktig overgang til utslippsfrie arbeidsmaskiner. Målt mot produksjonen av reiser, hadde T-baneproduktet et klimaavtrykk på 9,89 gram CO2 per personkilometer i 2018, ned fra 11,26 gram i 2017. Trikkeproduktet hadde et klima avtrykk på 13,46 gram CO2 per personkilometer, en økning på ni prosent fra 2017 fra 12,35 g/personkm. Økningen skyldes i hovedsak ekstra oppvarming av verkstedene, i forbindelse med planlagt ombygging av baser til nye trikker, og ikke strømforbruket til selskapet SporveienTrikken AS. Mengden avfall fra Sporveiens virksomhet var 1 316 tonn i 2018. Det var en reduksjon på nær 20 prosent fra 2017, men samme nivå som i 2016. Prosjektporteføljen har stor innvirkning på avfallsmengdene, som derfor kan svinge mye fra år til år. Kildesorteringsgraden gikk ned tre prosent- poeng til 69 prosent i 2018, og gjenvinningsgraden endte på 81 prosent, mot 82 prosent i 2017. I 2018 har Sporveien hatt lekkasje med lett fyringsolje. I etter- kant gjorde Sporveien et omfattende arbeid for å samle opp oljen, fjerne forurensende masser og sette inn preventive tiltak for å unngå at lignende hendelser skjer igjen. FORSKNING OG UTVIKLING Utgifter til egen forskning og utvikling kostnadsføres løpende. Konsernets FoU gjelder utvikling av metodikk som forbedrer trikkens regularitet og punktlighet. Et annet FoU-område er kontinuerlig avlesning av togdata. Optisk og infrarød måling kan sammen med ny sensorteknologi sette ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP | Del 6
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=