Sporveien årsrapport 2018

Årsrapport 2018 79 etablert med sparesats seks prosent på inntekt mellom 0 og 7,1G mens inntekt mellom 7,1G og 12G gir ni prosent sparing. Det er ingen sparing for lønn utover 12G. Ved utgangen av 2018 hadde 2 795 ansatte innskuddsordning i konsernet, hvorav 449 i morselskapet. Privat AFP hadde en sparing på 2,5 prosent inntil 7,1G i 2018. FREMTIDSUTSIKTER Forventet befolkningsvekst og høye klimamål betinger vekst i kollektivtrafikken i Oslo og Akershus i årene som kommer. Det er et klart nasjonalt mål at veksten i persontransport skal løses med kollektivtrafikk, sykkel og gange. Byrådet i Oslo følger opp det nasjonale målet og fører samtidig en ambisiøs klimapolitikk for hovedstaden. Kraftig satsing på miljøvennlig kollektivtrafikk er avgjørende for å innfri det langsiktige målet om å gjøre Oslo til en fossilfri by. Klima og energistrategien til Oslo kommune har målsatt en reduksjon på 95 prosent av klimagassutslipp i 2030 sammenlignet med nivået i 1990. Dette innebærer at det må gjøres nye investeringer i miljø- vennlig kjøremateriell, infrastruktur og banestrekninger i Sporveiens kjerneområder. Innføringen av 87 nye trikker vil øke kapasiteten med ca. 50 prosent og legge grunnlaget for fremtidens byreiser. Nye trikker krever mer oppstillingsplass og utvidede baseanlegg. Dagens baser på Grefsen og Holtet er under ombygging. Holtet base er midlertidig regulert for trikkedrift frem til 2028, og Sporveien jobber med å sikre en langsiktig og varig løsning for fremtidig basebehov for trikk. Et nytt signal- og sikringssystem (CBTC) for T-banen vil gi en betydelig økning av kapasiteten i T-banenettet, som er ryggraden i kollektivsystemet. I tillegg vil utbyggingen av Fornebubanen, ny sentrumstunell, en mulig bane til Ahus og mulig utvikling av nye trikkestrekninger og knutepunkt legge til rette for økt kapasitet. Sporveien har en viktig rolle i utviklingen av kollektivsystemet i Oslo og Akershus, både som operatør og utbygger av infra- struktur. Konsernet har opparbeidet betydelig erfaring fra de store utbyggingsprosjektene som er gjennomført de senere årene og står godt rustet til å håndtere nye fremtidige prosjekter. I bussmarkedet er Unibuss godt posisjonert for overgangen til utslippsfri bussdrift. Det anbudsbaserte markedet for buss preges i stadig større grad av krav og forventninger til miljø- vennlig teknologi. Unibuss har lang erfaring innen drift av bioetanol- og hybridbusser, og var første selskap til å sette elbusser i forsøksdrift på faste busslinjer i Oslo. Unibuss vil gjennom 2019 bli en betydelig aktør i Norge på elektrisk buss- drift ved at den elektriske bussflåten øker fra 2 til 42 busser og selskapet opparbeider seg med dette viktig erfaring til den videre elektrifiseringen av bussmarkedet. Sporveiens samfunnsoppdrag – mer kollektivtrafikk for pengene – ligger fast og forblir konsernets høyeste prioritet. Samtidig ønsker Sporveien å ta del i arbeidet med å finne løsninger for fremtidens kollektivtrafikk i Osloregionen. Gjennom strategiarbeidet knyttet til effektivisering og profe- sjonalisering av virksomheten er det lagt et godt grunnlag for den videre satsingen både innenfor drift og utvikling. Normalt vil det være usikkerhet knyttet til vurderingen av fremtidige forhold og endringer for konsernet. Den effekti- viseringen, profesjonaliseringen og industrialiseringen som har skjedd i virksomheten de siste årene skal videreføres for å løfte konsernets konkurranseevne ytterligere. Styret retter en stor takk til alle medarbeidere i Sporveien for innsatsen som er nedlagt i 2018. • ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP | Del 6

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=