Sporveien årsrapport 2018
Årsrapport 2018 9 OM SPORVEIEN | Del 1 Folk flest tar kollektivtrafikken som en selvfølge, akkurat som de også gjør med for eksempel elektrisk strøm. De tenker ikke på strømmen før den plutselig blir borte. Tilsvarende tenker de ikke på kollektivtrafikken før T-banen, trikken eller bussen ikke kommer eller er forsinket. Det er god grunn til å reflektere over hvor viktig kollektivtransporten er for både miljø, klima og fremkommelighet. Et effektivt og attraktivt kollektivtilbud er helt avgjørende for å få byen til å fungere, gjøre hverdagen til innbyggerne så smidig og trivelig som mulig, redusere klimautslippene samt forbedre luftkvaliteten. Kollektivtil- budet må også være så godt at flere velger å benytte seg av det fremfor å sette seg i bilen til og fra jobb, skole, barnehage, fritidsaktiviteter og innkjøp. Leveransen av miljøvennlig kollektivtransport er i seg selv våre ansattes viktigste bidrag, men i tillegg har vi også et sterkt fokus på å redusere klimaavtrykket fra vår egen virksomhet. For at Oslos kollektivtrafikk skal kunne være klimanøytral innen 2020, jobber vi målrettet med blant annet å redusere vår energibruk, som i hovedsak er relatert til drift av T-bane og trikk og infrastruktur, samt med å øke vår gjenvinning. Vi har også igangsatt et prosjekt for fossilfri anleggsdrift, og vi utreder mulig bruk av solenergi ved våre anlegg. Flere av disse prosjektene gjennomfører vi i et nært samarbeid med Enova. Oslos kollektivtrafikk og Sporveien har snart eksistert i 150 år. Store og viktige beslutninger er i denne lange perioden tatt av visjonære og djerve kommunepolitikere, administrativt ansatte i kommunen og ledere i kollektivtrafikkselskapene. Fremtidens utfordringer for Oslo er minst like store som de historiske. Derfor kreves det også fremover nye visjonære og djerve beslutninger for å kunne løse disse. Dette handler både om fortsatte politiske prioriteringer, og om vår egen evne til å levere et stadig mer effektivt og attraktivt kollektivtilbud. Gjennom dette sørger Sporveiens ansatte for mer miljø- vennlig kollektivtrafikk for pengene, som er vårt viktigste bidrag til å sikre våre barn og barnebarn en trygg og bære- kraftig fremtid. Sporveissjef Cato Hellesjø Sporveissjef Cato Hellesjø er fornøyd med at Sporveien ved inngangen til 2019 driver nær en milliard kroner mer effektivt i året enn selskapet gjorde i 2012.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=