Sporveien årsrapport 2018
Årsrapport 2018 99 NOTE 15 SELSKAPSKAPITAL (Beløp i hele tusen) Konsernet Aksjekapital Fond for vurderingsforskjeller Annen egenkapital Totalt Pr 1.1.17 276 850 94 374 1 264 179 1 635 403 Årets endring av egenkapital Overføring til/fra fond 0 35 104 -35 104 0 Disponert fra årets resultat 0 0 132 897 132 897 Pr 31.12.17 276 850 129 478 1 361 972 1 768 300 Årets endring av egenkapital Overføring til/fra fond 0 2 014 -2 014 0 Disponert fra årets resultat 0 0 66 732 66 732 Pr. 31.12.18 276 850 131 492 1 426 690 1 835 032 (Beløp i hele tusen) Morselskapet Aksjekapital Fond for vurderingsforskjeller Annen egenkapital Totalt Pr 1.1.17 276 850 94 374 1 314 709 1 685 933 Årets endring av egenkapital Overføring til/fra fond 0 35 104 -35 104 0 Disponert fra årets resultat 0 0 131 004 131 004 Pr 31.12.17 276 850 129 478 1 410 609 1 816 937 Årets endring av egenkapital Overføring til/fra fond 0 2 014 -2 014 0 Disponert fra årets resultat 0 0 64 890 64 890 Pr. 31.12.18 276 850 131 492 1 473 485 1 881 827 Selskapets frie egenkapital er pr. 31.12.18 MNOK 1 473. ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP | Del 6 NOTE 14 VARER (Beløp i hele tusen) Konsernet Morselskapet 2018 2017 2016 2018 2017 2016 Produksjonsmateriell og reservedeler 241 088 199 345 254 814 234 566 195 519 252 270 Ukuransavsetning materiellbeholdning -30 101 -33 442 -92 181 -30 101 -33 442 -92 181 Totalt varelager pr. 31.12 210 987 165 903 162 633 204 465 162 077 160 089 NOTE 13 BANKINNSKUDD, KONTANTER O.L. Det finnes bundne bankinnskudd i konsernet. Dette gjelder en depositumkonto i Bussanlegg AS på MNOK 9,5. Rammen for kassekreditt er på MNOK 400. Konsernet hadde inne stående MNOK 658 pr. 31.12.18. Verdien på varelageret er vurdert til anskaffelseskost justert for ukuransavsetning. Ukurans på T-banemateriell i produksjonsenheten i mor selskapet er vurdert basert på omløpshastigheten på varene. Infrastrukturenheten i morselskapet benytter omløpshastig- heten på varene som prinsipp for vurdering og beregning av ukuransavsetning. Vognmateriell trikker er fra og med 2017 reklassifisert til driftsmidler og er vurdert iht. restlevetid for vognene. Selskapet opptrer i stor grad som utbygger på vegne av andre. Disse verdiene fremkommer ikke eksplisitt av selskapets balanse. De aktiverte prosjektverdiene blir nettet mot innbetaling fra offentlige instanser. Ruter AS – på vegne av Oslo kommune ogAkershus fylkeskommune – står for en stor del av finansieringen av utbyggingsaktivitetene. De to foregående år er ikke summert fordi de er kun ment å vise utvikling i aktive prosjekter, og ikke den totale porte- føljen for foregående år.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=