Sporveien årsrapport 2018

Årsrapport 2018 99 NOTE 15  SELSKAPSKAPITAL (Beløp i hele tusen) Konsernet Aksjekapital Fond for vurderingsforskjeller Annen egenkapital Totalt Pr 1.1.17 276 850 94 374 1 264 179 1 635 403 Årets endring av egenkapital Overføring til/fra fond 0 35 104 -35 104 0 Disponert fra årets resultat 0 0 132 897 132 897 Pr 31.12.17 276 850 129 478 1 361 972 1 768 300 Årets endring av egenkapital Overføring til/fra fond 0 2 014 -2 014 0 Disponert fra årets resultat 0 0 66 732 66 732 Pr. 31.12.18 276 850 131 492 1 426 690 1 835 032 (Beløp i hele tusen) Morselskapet Aksjekapital Fond for vurderingsforskjeller Annen egenkapital Totalt Pr 1.1.17 276 850 94 374 1 314 709 1 685 933 Årets endring av egenkapital Overføring til/fra fond 0 35 104 -35 104 0 Disponert fra årets resultat 0 0 131 004 131 004 Pr 31.12.17 276 850 129 478 1 410 609 1 816 937 Årets endring av egenkapital Overføring til/fra fond 0 2 014 -2 014 0 Disponert fra årets resultat 0 0 64 890 64 890 Pr. 31.12.18 276 850 131 492 1 473 485 1 881 827 Selskapets frie egenkapital er pr. 31.12.18 MNOK 1 473. ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP | Del 6 NOTE 14  VARER (Beløp i hele tusen) Konsernet Morselskapet 2018 2017 2016 2018 2017 2016 Produksjonsmateriell og reservedeler 241 088 199 345 254 814 234 566 195 519 252 270 Ukuransavsetning materiellbeholdning -30 101 -33 442 -92 181 -30 101 -33 442 -92 181 Totalt varelager pr. 31.12 210 987 165 903 162 633 204 465 162 077 160 089 NOTE 13  BANKINNSKUDD, KONTANTER O.L. Det finnes bundne bankinnskudd i konsernet. Dette gjelder en depositumkonto i Bussanlegg AS på MNOK 9,5. Rammen for kassekreditt er på MNOK 400. Konsernet hadde inne­ stående MNOK 658 pr. 31.12.18. Verdien på varelageret er vurdert til anskaffelseskost justert for ukuransavsetning. Ukurans på T-banemateriell i produksjonsenheten i mor­ selskapet er vurdert basert på omløpshastigheten på varene. Infrastrukturenheten i morselskapet benytter omløpshastig- heten på varene som prinsipp for vurdering og beregning av ukuransavsetning. Vognmateriell trikker er fra og med 2017 reklassifisert til driftsmidler og er vurdert iht. restlevetid for vognene. Selskapet opptrer i stor grad som utbygger på vegne av andre. Disse verdiene fremkommer ikke eksplisitt av selskapets balanse. De aktiverte prosjektverdiene blir nettet mot innbetaling fra offentlige instanser. Ruter AS – på vegne av Oslo kommune ogAkershus fylkeskommune – står for en stor del av finansieringen av utbyggingsaktivitetene. De to foregående år er ikke summert fordi de er kun ment å vise utvikling i aktive prosjekter, og ikke den totale porte- føljen for foregående år.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=