Sporveien årsrapport 2020

Årsrapport 2020 43 VIRKSOMHETEN | Del 3 Viktige prosjekter Trikkeprosjekter Grefsenveien og Frognerveien Oppgraderingen av Grefsenveien ovenfor Storokrysset ble avsluttet våren 2020. Trikkelinjen til Kjelsås ble gjenåpnet 3. mai, etter halvannet år med buss for trikk. Den lange stengeperioden skyldtes store arbeider med å skifte ut kommunale vannledninger. Tilsvarende oppgradering av Grefsenveien nedenfor Storo startet høsten 2019, og vil pågå frem til høsten 2021. Oppgraderingen av Frogner- veien ble ferdigstilt i november 2020. Holtet og Grefsen baser Trikkebasen på Holtet var ferdig ombygget etter ca. to års arbeid og ble åpnet av byråd Arild Hermstad 11. mai. Ombyggingen av Grefsen verksted og vognhall pågår og blir ferdigstilt i 2021. Mottakssporet for SL18 i vognhallen ble klart til bruk i september. Storgata og Thorvald Meyers gate I Storgata pågår en stor fornyelse av blant annet gate- dekke, spor og holdeplasser. Prosjektet startet før jul i 2018 og vil pågå til sommeren 2021. I mellomtiden kjører trikken på trasé i Chr. Kroghs gate og Stenersgate. I Thorvald Meyers gate startet en tilsvarende oppgradering tidlig i 2019. Den har pågått gjennom 2020 til oktober, først med enkeltsporet drift og deretter med buss for trikk i perioden mai–september. Prosjektene er gjennomført i regi av Bymiljøetaten. Majorstuen Utbedring av sporene i Valkyriegata, Majorstukrysset og Bogstadveien startet i 2019 og har pågått gjennom hele 2020. I september var trikken tilbake i Bogstadveien. I desember var hele anlegget på Majorstuen i drift. Bispegata Arbeidet med sporforbindelsen i Bispegata mellom Oslo gate ved Ladegården og Dronning Eufemias gate startet i januar 2019, og ble ferdigstilt med offisiell åpning 4. oktober. T-baneprosjekter Ryen verksted Arbeidet med å bygge om verkstedet på Ryen startet i 2019 og skal pågå frem til høsten 2021. Da skal fire nye arbeidsstasjoner for MX-tog stå klare. Verkstedet får et nytt anlegg for lakkering av deler, og komponentverk- stedet får større arealer for sine aktiviteter. Ledelsen av det daglige arbeidet får lokaler i en ny sidebygning. I tillegg bygges det blant annet nytt garderobeanlegg, ny kantine og kontor- og møteromsfasiliteter. Etterstad base Sporveien varslet i november oppstart av detaljregulering med konsekvensutredning for Etterstad base. Hensikten er å utrede muligheten for å legge infrastrukturbasen for T-banen under lokk, med bolig- og næringsbebyggelse oppå. Østensjøbanen Etterstad–Hellerud Østensjøbanen mellom Etterstad og Hellerud skal oppgraderes. Reguleringsplanen for strekningen Bryn–Hellerud, med ny trasé via en 400 meter lang tunell, ble vedtatt i Oslo bystyre i juni. Detaljprosjekteringen er ferdig, og grunnerverv og inngåelse av avtaler pågår. Byggestart er planlagt til september 2021. Regulerings- plan for den andre strekningen med Brynseng stasjon er under behandling. Strømforsyning Fornyelsesprogrammet for banestrømforsyningen for å sikre bedre kapasitet og stabilitet er inntil videre stilt i bero på grunn av manglende finansiering. Fellesstrekningen Majorstuen–Helsfyr Vedlikeholdet i T-banens sentrumstunell ble startet i 2018 og gjennomføres som ett prosjekt over flere år. Arbeidet i 2020 omfattet flere vedlikeholdstiltak som tunellsikring og bytte av sporveksler og strømskinner. Aktivitetene ble lagt til kvelder, utvidede netter og helger og medførte tre stengeperioder med alternativ transport. Hild Andreassen Kollien, leder for prosjekt og byggeledelse, Hanna Rachel Broch, utbyg- gingssjef, og prosjektleder Hilde Ulvik jobber hver dag for å ved- likeholde T-banenettet i Oslo.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=