Sporveien årsrapport 2020
56 Årsrapport 2020 Det andre sporet er innovasjon, et langsiktig arbeid for å utvikle kollektivsystemet i takt med teknologi- og samfunns- utviklingen. På dette området samarbeider Sporveien med en rekke ulike aktører for å bidra til å realisere Oslos ambi- sjoner om å bli en smart by. Dette har blant annet resultert i at reisende kan få levert pakker til pakkeautomater på flere av Sporveiens stasjoner. Gjennom samarbeid med andre, vil Sporveien også gi bedre oversikt og informasjon til de reisende, og skape mer sømløse overganger mellom ulike transportformer. • Det overordnede målet for konsernets miljøstrategi er å produsere reiser med minst mulig miljøbelastning. Konsernet har en ambisjon om å implementere et felles miljøledelses- system med tydelige mål innen områdene utslipp, energi, innkjøp, avfall og støy. Klimagassutslipp i Sporveien Samlede utslipp basert på lokasjonsbasert metode var 8 700 tonn CO2-ekvivalenter i 2020, mot 7 900 i 2019. Klimaregn- skapet omfatter konsernet, unntatt Unibuss og Bussanlegg. De viktigste årsakene til oppgangen er høyere forbruk av kjøre- strøm til T-bane, og noe mer avfallshåndtering (betongavfall). Sporveien beregner klimagassutslipp med både lokasjons basert og markedsbasert metode i henhold til GHG-proto- kollen (Greenhouse Gas Protocol). Den sier at virksomheter skal synliggjøre både reelle klimagassutslipp fra produk- sjonen av elektrisitet, samt markedsbaserte utslipp knyttet til kjøp av opprinnelsesgarantier. Sporveien kjøper opprin- nelsesgarantier for kjørestrøm. Garantiene gir null utslipp med markedsbasert metode, men resterende elektrisitetsbruk langt høyere utslippsfaktor ved markedsbasert metode enn ved lokasjonsbasert metode. Effektiv energibruk betyr mest for klimaet Elektrisitetsforbruket står for den desidert største andelen av klimagassutslippene fra Sporveien, og utgjorde 87 prosent av disse i 2020. Deretter fulgte områdene øvrig transport og avfallhåndtering, som hvert sto for fem prosent klimagass- utslippene. Øvrige kilder utgjorde relativt små andeler av utslippene. MÅLOMRÅDE: SMART TUR Teknologi og bærekraft er to av bærebjelkene i konsernets strategi Best 2025, og de to henger tett sammen. Mye av konsernets arbeid med ny teknologi er knyttet til å forbedre prosesser og skape innovasjon i kollektivsystemet. Hensikten er å skape mer kollektivtrafikk for pengene ved å effektivisere produksjonen og få flere mennesker til å velge kollektiv løsninger. Dette er vårt viktigste bidrag til å utvikle Oslo og regionen rundt i bærekraftig retning. Konsernet samarbeider tett med Oslo kommune og andre i kollektivfamilien for å utvikle et grønt mobilitetstilbud med T-banen som ryggrad og trikken og bussen som løsningen på effektive byreiser. Sporveien har opprettet en egen avdeling, Digitalisering og Innovasjon , som skal skape forståelse av data, effektivisere prosesser basert på disse dataene, og utforske ny teknologi, alt for å støtte bærekraftig og effektiv transport av Oslos innbyggere. Den teknologiske utviklingen går fort, og frem- tidens mobilitet vil være en blanding av flere ulike transport- midler. Det skaper spennende muligheter så vel for Sporveien som for alle reisende. Smarte knutepunkter Robuste skinnegående systemer utgjør grunnstammen i kollektivnettet i alle ledende kollektivbyer i Europa – inkludert Oslo. Disse systemene forflytter store mengder reisende og danner utgangspunktet for smarte mobilitets- løsninger, der T-bane, trikk og tog kobles sammen med andre miljøvennlige transportformer i effektive knutepunkter. Fortetting rundt knutepunkter og videreutvikling av kollek- tivtilbudet er også satsingsområder i klimastrategien for Oslo kommune. I årene som kommer blir det viktig for Sporveien å integrere nye mobilitetsformer med eksisterende tilbud i slike knutepunkter. Smartere kollektivtrafikk Sporveien følger to hovedspor i arbeidet for å utnytte eks isterende og nye teknologier. Digitalisering er det første og handler om å forbedre Sporveiens prosesser gjennom bedre datatilgang, bruk av sensorer, forvaltning og deling av data, og bruk av ny teknologi. Sporveien har gode erfaringer med å innføre digitale verktøy i vedlikeholdsarbeidet og arbeider med løsninger for prediktivt vedlikehold basert på dataana- lyse. Unibuss har innført digital løsning for å akkumulere trafikk- og tekniske data. Den vil blant annet kunne gi førerne løpende informasjon om energibruk. AMBISJON: VI SKAL VÆRE LØSNINGEN PÅ MORGENDAGENS KOLLEKTIVTRAFIKK OG BIDRA TIL EN BÆREKRAFTIG UTVIKLING. AMBISJON: VI SKAL GJØRE VÅRT FOR AT OSLO KOMMUNE NÅR SINE MÅLSETTINGER FOR MILJØ OG KLIMA. MÅLOMRÅDE: REN TUR Del 4 | SAMFUNNSANSVAR OG BÆREKRAFT
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=