Sporveien årsrapport 2020

58 Årsrapport 2020 Unibuss målte ikke kundetilfredsheten i 2020 på grunn av koronarestriksjoner. Blant de beste på tilfredshet og lojalitet Sporveien oppnådde også gode resultater i undersøkelsen Norsk kundebarometer i 2020. T-banen tok andreplassen i tilfredshet i klassen for persontransport, kun overgått av Flytoget. Trikken og bybussene havnet på henholdsvis fjerde og ellevte plass i rangeringen av kundetilfredshet. T-banens plassering i 2020 var på nivå med 2019, mensTrikken opplevde å klatre opp to plasser, til tross for flere infrastrukturpro- sjekter som utfordret driften i 2020. Rangert etter kundenes lojalitet, toppet T-banen listen, mens bybussene tok andre- og Trikken tredjeplass. Enda sikrere reiser med T-bane og trikk T-bane og trikk er blant de sikreste transportsystemene i Norge. Sporveiens visjon er null skader eller ulykker. Sikkerhetsarbeidet er risikobasert, noe som innebærer at innsatsen blir konsentrert om de stedene og situasjonene der risikoen for uønskede hendelser er størst. Sikkerhet er også et viktig element i alle nye prosjekter for å sørge for at passasjerene opplever reisen som trygg og god når prosjek- tene er ferdigstilte. Utviklingen i trafikksikkerheten for Trikken var meget positiv i 2020 og det beste historiske resultatet noensinne for sikkerhetsindeksen (jernbaneulykker og alvorlige jern- banehendelser). Det var ingen dødsfall knyttet til kjøring av trikk og antall kollisjoner sammenlignet med 2007 er redusert med to tredjedeler. Dette er takket være systematisk sikker- hetsarbeid, årvåkne førere samt driftssikrere sporvogner og infrastruktur. De gode trafikksikkerhetstallene må også sees i sammenheng med pandemiåret 2020 med færre passasjerer og trafikanter i trafikkbildet i byspor (Trikken kjører i blandet trafikk med andre trafikanter), men en økning av syklister. T-banen opplevde ingen ulykker med dødsfall eller alvorlige skader i 2020. Bak resultatet ligger gode tekniske systemer på tog og infrastruktur, dyktige medarbeidere og målbevisst arbeid med sikkerhetskultur. Tilfeller av nesten-ulykker understreker likevel hvor viktig det er å jobbe systematisk med sikkerheten, og dette har høy prioritet hos T-banen. Unibuss deler av konkurransemessige hensyn ikke informa- sjon knyttet til sitt arbeid med sikkerhet. Beredskap i system Kollektivtransporten i hovedstadsområdet er kritisk viktig for samfunnet og forutsetter et beredskapsnivå tilpasset risikoen for ulykker eller anslag. Systematisk beredskap og sikrings­ arbeid er en naturlig og viktig del av Sporveiens virksomhet, og konsernet løser disse oppgavene i tett samarbeid med nød- etatene, Beredskapsetaten i Oslo kommune, jernbaneak- Elektrisitetsforbruket har størst betydning for klima‑ utslippene. Det understreker viktigheten av Sporveiens satsing på energieffektivisering. Sporveien planlegger en rekke tiltak for å effektivisere energibruken, både til kjøring og i verksteder, stasjoner og andre deler av bygningsmassen. Fornyelsesprogrammet for banestrømforsyningen er også et viktig tiltak for å redusere energibruk- og tap. Ved ombyg- ging av verksteder og stasjoner gjør Sporveien tiltak for å oppnå mer effektiv energibruker belysning, oppvarming og ventilasjon for en effektiv energibruk. Grønnere anlegg Sporveien stiller krav til miljø og fossilfrie løsninger i nye prosjekter, og erfaringene er gode. Det er strenge kontrakts­ krav på baseprosjektene på Grefsen hvor anleggsplassene skal være fossilfrie. I tillegg har bruken av elektriske anleggsmas- kiner ved basen gjort de ansatte mindre eksponert for eksos og maskinstøy. Avfall, gjenvinning og kildesortering Korrigert for forurensede masser og slam var kildesor- teringsgraden 86 prosent i 2020, mot 68 prosent i 2019. Å styrke arbeidet med kildesorteringen har høy prioritet, og er nødvendig for å nå målet om 90 prosent sorteringsgrad innen 2030. • Både T-banen og Trikken oppnådde kundetilfredshet på 98 prosent frem til mars 2020. Det var samme nivå som i 2019 for T-banen og en liten forbedring fra 97 prosent for Trikken. Målingene av kundetilfredshet stoppet da koronapandemien brøt ut, men Ruter gjennomførte undersøkelser av tilfreds- heten digitalt og per telefon. De viser at den høye tilfreds- heten holdt seg ut året. Resultatet er svært gledelig gitt all usikkerheten pandemien skapte for kundene og Sporveien. Trikken hadde i tillegg flere endringer i rutetilbudet i 2020 på grunn av forberedel- sene til nye trikker. Sporveien har jobbet systematisk med å informere om avvikene. Den høye tilfredsheten tyder på at informasjonen blir verdsatt og at kundene har stor forståelse for videreutviklingen av kollektivtilbudet. MÅLOMRÅDE: GOD TUR  AMBISJON: VI SKAL GI FOLK GODE REISEOPPLEVELSER OG FÅ DEM TRYGT FREM. Del 4 | SAMFUNNSANSVAR OG BÆREKRAFT

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=