Sporveien årsrapport 2020

60 Årsrapport 2020 Sporveien gjennomfører et stort antall prosjekter for å oppgradere og modernisere T-bane- og trikketilbudet. Vi kjører også mer T-bane og trikk, og har ambisjoner om å øke produksjonen i årene som kommer. Derfor har Sporveien de senere årene forsterket oppfølgingen av naboer som blir berørt av anleggsprosjekter og økt kjøring. Vi forstår at enkelte prosjekter og typer arbeid er belastende for omgivelsene, og strekker oss langt for å finne gode løsninger og tilpasse oss områdene vi jobber i. Åpen linje og god dialog Sporveien ønsker å ha en åpen og god dialog med naboer og andre som blir berørt av virksomheten vår. Vi forsøker så langt det lar seg gjøre å gjennomføre anleggsarbeider med minst mulig ulempe for omgivelsene. Alle Sporveiens prosjekter skal inkludere en kommunikasjonsrådgiver. Deres rolle er å sørge for at de som blir berørt av prosjekter i nærmiljøet, enten det er privatpersoner eller næringsdrivende, får god informasjon om arbeidets omfang og varighet. I forbindelse med prosjektene gjennomfører Sporveien blant annet: • Informasjonsmøter i forkant av anleggsoppstart • Særmøter og én-til-én-møter for å informere om fremtidige prosjekter og for å lytte til innspill fra naboer og andre som blir berørt av arbeidene • Arbeidsmøter, ved behov, for å få bidrag til gode løsninger i anleggsperioden • Utsendelse av informasjon per post • Utsendelse av elektroniske nyhetsbrev på e-post i anleggsperioden • Oppslag i nabolag der vi arbeider • SMS-varsling ved planlagt helge- og nattarbeid I 2020 var det høy anleggsaktivitet i Sporveien, blant annet for å innhente vedlikeholdsetterslep og forberede innfasingen av de nye trikkene i Oslo. Sporveien brukte mye tid på å følge opp naboer langs Grefsenveien, på Holtet, Majorstuen og Frogner. Anleggsarbeidene i disse områdene berørte svært mange mennesker. Beboere i Grefsenveien ovenfor Storo- krysset måtte forholde seg til avvikstrafikk med buss for MÅLOMRÅDE: GOD NABO  AMBISJON: VI SKAL HA EN ÅPEN LINJE TIL ALLE INTERESSENTER, OG SKAL TRYGGE NABOER OG BERØRTE PARTER trikk i halvannet år frem til trikken var tilbake i mai. Major- stuen ligger i bydel Frogner som har om lag 60 000 innbyg- gere. I dette området ble det kjørt buss for trikk fra mai til september, og etter omfattende arbeider sto prosjektet ferdig i desember. Mange bor tett ved trikkebasen på Holtet, som ble gjenåpnet i mai. Gjennom høsten 2020 brukte Sporveien betydelige ressurser på å informere og følge opp naboer langs trikketraseene som ble testet av to nye trikker. Langs Grefsenveien nedenfor Storo vil det pågå arbeid frem til desember 2021. Sporveien er i dialog med lokale skoler og barnehager, blant annet for å informere om trafikksikkerhet for skolebarn som beveger seg nær anleggsområdet. I forbindelse med oppgraderingen av Østensjøbanen, som etter planen skal starte i 2021, opprettet Sporveien tidlig kontakt med skoleledelse og FAU ved Bryn- seng skole for å få innspill til hvordan trafikkavvikling og nabodialog bør skje i anleggsperioden. I forbindelse med vedlikeholdsarbeider og støytiltak påT-banen er naboer blitt informert om varighet og omfang av arbeidene. SMS-varslingssystem i bruk Sporveien tok i bruk SMS-varsling i 2018 for å gi bedre informa- sjon og varsling ved støyende arbeider og oppstart av omfat- tende prosjekter. I 2020 varslet Sporveien via SMS om 309 ulike tiltak. SMS-er om tiltakene nådde ut til i alt 30 000 adresser og 245 000 privatpersoner og bedrifter. Mottakerne gir generelt gode tilbakemeldinger og opplever Sporveiens informasjons- flyt som profesjonalisert, tydelig og proaktiv. Mottakere uten registrert mobil får taleoppringning via fasttelefon og/eller informasjon på e-post. Varslingsdekningen ved bruk av SMS og e-post er på hele 98 prosent. Om støyende arbeider Sporveien har behov for å utføre støyende arbeider i forbin- delse med vedlikehold, modernisering og utbyggingspro- sjekter. Som anleggseier og utbygger må Sporveien etterleve konkrete krav og grenseverdier for støy. Så langt det lar seg gjøre blir støyende arbeider lagt til dagtid for å minimere belastningen for naboene. Enkelte arbeider på eller i nærheten avT-bane- eller trikkespor krever imidlertid stans i kjøring og må derfor utføres i perioder av døgnet uten trafikk. Sporveien varsler naboer om planlagt nattarbeid via SMS, elektroniske nyhetsbrev, oppslag, flyveblader og/eller beboerbrev per post, men har dispensasjon til å løse akutte behov og uforutsette reparasjoner uten å varsle. Støy er ett av seks innsatsområder i Sporveiens miljøstrategi. Gjennom strategien vil konsernet legge til rette for økt produksjon innenfor gjeldende støykrav. Blant tiltakene er å vurdere konsekvenser for støypåvirkning ved større endringer i produksjonen og driftsdøgnet, og ved anskaffelser av nytt vogn- og arbeidsmateriell. Systematisk vedlikehold av vogner og infrastruktur, for eksempel skinnesliping, er også viktig for å redusere støy fra driften. Del 4 | SAMFUNNSANSVAR OG BÆREKRAFT

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=