Sporveien årsrapport 2020
Årsrapport 2020 61 Gjennom sitt samfunnsansvar har Sporveien en lang tradisjon for å arbeide med kultur. Sporveien ønsker å legge til rette for at stasjonene blir viktige og gode byrom for formidling av kunst og kulturopplevelser til Oslos innbyggere. Vi vil være en «God nabo» og gi alle en «God tur». –Gjennom samarbeidet med Sporveien får vi mulighet til å bringe Oslo-Filharmonien ut til Oslo ved å være til stede på trikken og T-bane stasjonen, og det setter vi stor pris på, sier administrerende direktør Ingrid Røynesdal i Oslo-Filharmonien. Sporpussere reduserer støy og forlenger levetiden T-baner og trikker sliter på skinnene når de kjører, og slitte skinneganger skaper mer støy og slitasje på vognmateriellet. Sporveien henter hvert år inn ekspertise som sliper skinne- gangen, men mange steder oppstår det bølger og skader på skinnene kort tid etter sliping. Derfor har Sporveien besluttet å kjøpe to skinnepussere, én hver til T-bane og trikk, for å drive mer kontinuerlig vedlike- hold av skinnene. Skinnepusserne vil optimalisere kontakt- flaten og friksjonen mellom skinner og hjul, og fjerne ujevn- heter. Under kjøring avT-bane og trikk vil det bety mindre støy og vibrasjoner for omgivelsene. Regelmessig skinnepussing er også ventet å forlenge levetiden til skinner og vognmateriell betraktelig, og gi store besparelser knyttet til vedlikehold. • TALL OG FAKTA OM NABO DIALOGEN I 2020 • Sporveien var byggherre for nærmere 30 prosjekter med hver sin dedikerte kommunikasjonsrådgiver. Deres oppgave er å sørge for at de som blir berørt mottar god informasjon om prosjektene. • Det ble sendt ut ca. 60 nyhetsbrev, nabokort og beboerbrev/informasjonsskriv, enten på e-post eller via ordinær post. • Det ble avholdt 25 informasjonsmøter, særmøter og én til én-møter med interessenter. Dette er en halvering fra 2019, mye på grunn av koronasituasjonen. • Sporveiens e-postkonto for nabohenvendelser mottok i underkant av 1 500 henvendelser, en økning på om lag 500 fra 2019. • Sporveien sendte 309 SMS-meldinger om ulike tiltak til naboer og berørte parter, mot 201 i 2019 og 110 i 2018. • I alt 30 000 adresser og 245 000 personer mottok sms-varsel fra Sporveien om ulike tiltak.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=