Komplett Bank årsrapport 2020

Administrerende direktør har ordet Siden 2014 har Komplett Bank tilbudt enkle og intuitive finansier- ingstjenester til kredittverdige privatpersoner, og skapt finansiell fleksibilitet for den enkelte. Ved å være en ansvarlig långiver og tilby likviditet til privatmarkedet, bidrar Komplett Bank også til å generere økonomisk aktivitet og vekst, og skape verdier for samfunnet som helhet. Kundene Ved utgangen av 2020 hadde Komplett Bank mer enn 320 000 kunder samlet i Norge, Sverige, Finland og Tyskland, opp mer enn 50 000 fra året før. Vi er stolt av den tillitten kundene viser oss, men la oss først gå helt tilbake til starten av dette spesielle året vi har lagt bak oss. Komplett Bank gikk inn i 2020 med økt usikkerhet rundt utlånstap etter fjerde kvartal i 2019. Denne usikkerheten ble ytterligere forsterket mot slutten av det første kvartalet i 2020, da akselera- sjonen av Covid-19-tilfeller brakte med seg økt risiko for makro- økonomisk nedgangskonjunktur. Som en ansvarlig arbeidsgiver og långiver var Bankens reaksjon først og fremst å sikre at de ansatte og deres familier ble ivaretatt, og samtidig hjelpe eksisterende kunder som fikk midlertidige problemer med å betjene sine lån. Dette var en del av dugnaden myndighetene sterkt oppfordret til å bidra med under de spesielle tidene. Vi bestemte oss da for å midlertidig redusere risikoappetitten, og effektivt pause utstedelsen av lån til nye kunder. Dette medførte at Komplett Banks netto utlånsvekst var negativ i årets to første kvartaler. Til tross for at arbeidsledigheten steg hurtig i de nordiske landene, og den økonomiske aktiviteten bremset opp etterhvert som samfunnet ble delvis stengt ned, opplevde vi at kundene våre prioriterte å betjene sine lån. Bare et fåtall kunder ba om midlerti- dige lettelser, som vi fortløpende vurderte og innvilget. Resultatet I juni gjenopptok Komplett Bank så smått sin utlånsaktivitet til nye kunder, og etter å ha gradvis økt aktivitetsnivået var Banken tilbake til netto utlånsvekst i fjerde kvartal. Samtidig var utlånstapene stabile på et tilfredsstillende nivå gjennom samtlige kvartaler, noe som er viktig for Bankens lønnsomhet og evne til å utføre sitt samfunnsoppdrag. Selv om inntektene falt i fjor blant annet som følge av den styrte nedbremsningen i nye utlån, bidro lavere kostnader, som følge av Bankens fleksible forretningsmodell, og lavere utlånstap til at nettoresultatet i 2020 endte på 263 millioner kroner, opp 30 prosent fra 2019. Dette resultatet er jeg svært stolt over, og det kommer av målrettet arbeid fra alle bankens ansatte som fra sine hjemmekontor raskt har tilpasset seg den nye hverdagen. Med utgangspunkt i Bankens mål for ren kjernekapitaldekning ville egenkapitalavkastningen vært 18 prosent for året justert for de negative makroreservasjonene knyttet til Covid-19. Til sammenlig- ning er målet en langsiktig egenkapitalavkastning på 20 prosent. ESG I årsrapporten har vi inkludert en utvidet seksjon omhandlende Komplett Banks samfunnsansvar. Nytt av året er at vi har gjort en materialitetsanalyse hvor Bankens viktigste interessenter har bidratt med innspill på hvilke faktorer vi bør prioritere innenfor miljø, sosiale forhold og selskapsstyring (ESG). De mest materielle temaene som ble trukket frem var anti-korrupsjon og hvitvasking, ansvarlig långivning, samt datasikkerhet og personvern – noe som er i tråd med ledende ESG-rammeverks vurderinger av vår bransje. Som et resultat av arbeidet med ESG har vi satt viktige nøkkeltall og mål i 2020, samtidig som Bankens styre og ledelse er omforent om at vi vil øke ambisjonsnivået på ESG-områdene i årene som kommer. 2020 var året da Komplett Bank virkelig fikk bruk for organisasjonens evne til å omstille seg, og i årets fjerde kvartal kunne Banken vise til netto utlånsvekst. Med attraktive produkter, god lønnsomhet og en solid balanse er Komplett Bank nå posisjonert for å levere god vekst og bærekraftig verdiskapning for sine interessenter i årene som kommer. 8 Administrerende direktør har ordet

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=