Komplett Bank årsrapport 2022

Som følge av kjøpsfinansiering ikke lenger leverer avkastning på kapitalen som forventet, har Banken besluttet å avvikle dette produktet. I 2022 økte kundeinnskuddene med 18 % til 9 348 millioner kroner. Innskuddsproduktene er uten fast løpetid. I 2022 økte Banken gjennomsnittlig innskuddsrente i Norge fra 0,5 % til 2,1% i desember. Gjennomsnittlig innskuddsrente i Sverige ble økt fra 0,8 % til 2,4%. I Tyskland ble renten justert fra 0,7% % til 1,4 %, inkludert kommisjon til partner. Tabell 1: Netto utlån etter produkt Millioner kroner 2022 2021 Endring Forbrukslån 8 152 6 304 29 % Kredittkort 620 603 3 % Kjøpsfinansiering 338 491 -31 % Innskudd 9 348 7 933 18 % Operasjonell effektivitet Effektiv drift og lave kostnader er en prioritet for Komplett Bank, muliggjort av sentralisert drift og moderne digitale systemer. Samtidig arbeider Banken kontinuerlig med forbedring av kontaktflatene mot kundene. Siden oppstarten i 2014 har Komplett Bank hatt en ambisjon om volumvekst, og organisasjonen har blitt rigget i tråd med dette. Regulatoriske endringer og covid-19-pandemien begrenset imidlertid vekstmulighetene i 2020 og 2021. Følgelig satte Banken i gang et program for å forbedre den operasjonelle effektiviteten. Programmet omfattet en detaljert plan for å forbedre produktytelse, forenkle IT-plattformen og automatisere prosesser. Ved utgangen av året hadde Banken ca. 362 000 kunder inkludert innskuddskunder. Det var 15 % flere enn ved utgangen av 2021 (ca. 315 000 kunder). Kjøpsfinansieringskunder utgjør 51 % av den totale kundebase, og forbrukslåns- og kredittkortkunder utgjorde hhv. 20 % og 15 % av den resterende kundemassen. Komplett Bank tar utlånsbeslutninger på grunnlag av kredittmodeller. Privatpersoner som søker om lån, må oppgi opplysninger som er relevante for deres betjeningsevne. Komplett Banks kredittmodeller gir automatisk tilbud med forbehold til privatpersoner som vurderes som kredittverdige. Etter at et tilbud med forbehold er gitt, innhentes det data fra interne og eksterne kilder, som analyseres før en endelig kredittbeslutning tas. Blant eksterne datakilder som benyttes, er gjeldsregistrene i Norge, Sverige og Finland. Organisasjonen I januar 2022 kunngjorde Komplett Bank en ny og mer effektiv ledelsesstruktur for å gi Banken økt markedsfokus og bedre tilpasningsevne. Den nye ledergruppen ble redusert fra ti til seks medlemmer, og mer fleksible og effektive beslutningsprosesser ble innført. I den nye strukturen tok Eirik Holtedahl over som ny økonomidirektør i Komplett Bank. Holtedahl har vært i Banken siden 2018, og har mer enn 20 års erfaring fra bransjen. Han kom fra stillingen som produktdirektør kredittkort. Han var midlertidig administrerende direktør i Banken fra juni 2021 og frem til 1. oktober 2021, da Øyvind Oanes tiltrådte. For å sikre best mulig koordinering og fokus for Bankens kommersielle innsats og vekstambisjoner utvidet Komplett Bank ledergruppen med rollen kommersiell direktør / CCO. Enok Hanssen, som har vært i Banken siden 2017, tiltrådte denne nye stillingen. Han kom fra stillingen som produktdirektør forbrukslån og kjøpsfinansiering i Komplett Bank. Distribusjon av brutto utlån per produkt Distribusjon av lånekunder per produkt kr 9,6 milliarder 314‘ Utlån Norge 37 % Kredittkort 6 % Utlån Finland 30 % Kjøpsfinansiering 4 % Utlån Sverige 23 % Utlån Norge 11 % Kredittkort 18 % Utlån Finland 8 % Kjøpsfinansiering 59 % Utlån Sverige 4 % Komplett Bank Årsrapport 2022 31

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=