Sporveien årsrapport 2017

Del 1 | Om Sporveien 6 Årsrapport 2017 HØYDEPUNKTER 2017 KAPASITET 23.01 Holdeplassen utenfor Royal Christiania i vestgående retning blir utvidet, for å øke kapasiteten og styrke sikkerheten. Trikk/buss 23.03 Sporveien utlyser prekvalifiserings- dokumenter om anska†elsen av 87 nye trikker til Oslo, slik at leverandører som ønsker å delta i anbudskonkurransen kan melde sin interesse. Trikk 04.04 Ekebergbanen: Strekningen Sports- plassen – Holtet er ferdig oppgradert. Trikk 11.05 Unibuss setter i drift fem nye turbusser. Buss 15.08 De nye trikkeskinnene i Dronning Eufemias gate tas i bruk for aller første gang! Trikk 17.08 OSL-ekspressen forlenger sin trasé fra Leirskallen til Mortensrud, og utvider dermed flybusstilbudet til Oslos østkant. Buss 20.09 Lansering av nettsiden fremtidensby- reise.no. Siden er et samlende nettsted for informasjon om anska†elsen av nye trikker og tilhørende infrastruktur- og baseprosjekter, som sammen representerer den største satsingen på trikk i Oslos historie. Trikk Sept-nov Unibuss øker rutekjøringen i Oslo Syd og på Romerike på grunn av økt etter- spørsel, og rekrutterer derfor hele 140 nye bussjåfører i løpet av tre måneder! Buss 27.09 Milepæl: Sporveien arrangerte internasjonal leverandørkonferanse for kvalifiserte leverandører som ønsker å være med å konkurrere om å få levere nye trikker til Oslo. Trikk 08.10 Kapasitetsøkningen fra uke 40 i Oslo Syd og på Romerike ga 85 millioner kroner i ekstra inntekter for Unbuss. Buss 09.10 En planlagt produksjonsøkning på 35 prosent for trikk og T-bane innen utgangen av 2020 ligger godt foran skjema. Dette til tross for utfordringer med avvik, ruteendringer og midler- tidige traseer for trikken. T-bane/trikk 09.10 Markering av rekordhøy vekst i antall reisende for Værnesekspressen tre måneder på rad. Buss KUNDER/BYEN 20.02 Vi feirer at Trikkens vogn 108, som den første i den eldste trikkeserien, har kjørt 2 millioner km. – eller 50 runder rundt jorda! Trikk 27.02 Ombygging av Prinsens gate til toveis trikketrafikk ferdigstilles, som det første store prosjektet i Samlet plan for oppgradering av infrastruktur. Med det skiller buss- og trikketrafikken i kvadraturen lag – og det sentrale Oslo har fått en ny praktgate. Trikk 11-12.03 Holmenkollen Skifestival er (nesten) bedre enn 17. mai for skiinteresserte nordmenn. T-banen frakter om lag hundre tusen skientusiaster frem og tilbake til anlegget. T-banen 15-18.03 Etter langrenn og hopp er det klart for skiskyting i Holmenkollanlegget. Og igjen er det T-banen som frakter titusenvis av glade publikummere til og fra. T-banen 26.03 Til slutt er det barnas tur: T-banen kjører publikum og deltagere til Barnas Holmenkolldag. T-banen 02.04 Oppstart med ny kontrakt for Indre by i Oslo med 80 nye miljøvennlige busser på biodiesel, og, som de første i Norge: 30 ombygde busser til miljøstandard Euro VI. Buss Mai Imponerende tall for Sporveien i Norsk Kundebarometer: T-banen scorer all-time high i barometerets historie i lojalitet, med trikk og buss ikke langt bak! Buss/trikk/T-bane

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=