Sporveien årsrapport 2018

Del 2 | XXXX 16 Årsrapport 2018 I 2015 vedtok Oslo bystyre å fornye trikketilbudet i hoved- staden ved kjøp av nye trikker og opprustning av Oslos gater. Sporveien fikk hovedansvaret for Trikkeprogrammet, med målsetning om å gi hovedstaden et attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud. Den store satsningen på trikk i Oslo er del av en inter- nasjonal trend med sterk vekst innen trikketransport – både i Europa og globalt. I takt med krav om mer effektive transportsystemer, bedre byluft og lavere klimagassutslipp, er det stor vekst i etterspørsel etter nye trikker. Nye trikker bestilt i Europa Til sammen er 2 415 nye trikker bestilt og vil bli levert til euro- peiske byer i årene frem til 2023, fra Norge i nord til Spania i sør. Det er i tillegg inngått opsjoner på ytterligere 1 268 nye trikker som kan materialisere seg i leveranser i samme tidsperiode. Dette innebærer at det samlede antallet nye trikker i Europa de neste årene kan bli på hele 3 683 hvis alle opsjoner utøves. Nye trikkelinjer bygges i hele Europa Etter en periode hvor trikken i europeisk sammenheng har opplevd en resesjon på 50-, 60- og 70-tallet, ser man nå en tydelig renessanse for trikk som transportmiddel i en rekke europeiske byer. Mellom 1985 og frem til 2018 har 73 nye linjenett blitt åpnet i Europa. Bare de tre siste årene (2015-2018) har linjenettet for trikk i europeiske byer blitt utvidet med hele 416,5 kilometer. Den stadig økende takten for utbygging, gjenåpning og oppgradering av trikkeinfrastrukturen, i kombinasjon med det høye antallet nye trikker som er bestilt i Europa i årene fremover, stadfester den tydelige trenden for omfattende satsning på trikk. På verdensbasis skjer det også en voldsom satsning på trikk som transportform. Mens halvparten av alle nye linjenett som ble åpnet i årene etter 1985 ligger i Europa, har Asia de senere årene satset enda sterkere på trikk og bygget ut flere kilometer trikkelinjer årlig enn de europeiske landene. • EUROPA SATSER PÅ TRIKK Antall nye trikker i bestilling (2018–2023) / km nye trikkespor (2018) Storbritannia Tyskland Latvia Nederland Ungarn Sveits Danmark Finland Russland Ukraina Belgia Romania Tyrkia Bulgaria Polen Sverige Norge Spania Frankrike Portugal Østerrike Tsjekkia Luxembourg Italia Hellas 69 /9,4 628 /12,8 14 95 34 87 43 /32 64 101 /4 10 128 /10,7 40 44 /12,9 13 287 59 /0,6 87 15 /1,5 171 /14,1 0 /5,8 157 /1 148 12 /3 84 /5,9 25 STRATEGI

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=