Sporveien årsrapport 2018

28 Årsrapport 2018 Del 3 | VIRKSOMHETEN T-BANEN EFFEKTIVITET I VERDENSKLASSE SporveienT-banenAS (T-banen) drifter og leverer all T- bane- trafikk i Oslo og Akershus. Selskapet har en egen drifts­ tillatelse fra Statens jernbanetilsyn og kjører på avtale med administrasjonsselskapet Ruter AS. T-banen drifter fem linjer i Oslo, hvorav to strekker seg inn i Bærum i Akershus. Ved utgangen av 2018 hadde T-banen 624 ansatte. Året oppsummert I 2018 fraktet T-banen 122 millioner reisende, en økning på 3,6 prosent fra 2017. Kundetilfredsheten målt blant de reisende var 98 prosent og hadde dermed det samme, høye nivå som tidligere år. I Sporveiens strategi for perioden 2016-2020 er det satt sommål at T-banen sammen medTrikken skal ha økt sin årlige produksjon av togkilometer med 35 prosent innen 2020. Ved utgangen av 2018 var T-banen godt over halvveis til dette målet. Selskapet leverte i 2018 totalt 9 218 013 togkilometer. Resultatene er ekstra tilfredsstillende med tanke på at 2018 var et spesielt krevende år. En vinter med uvanlig mye snø og kulde, etterfulgt av den varmeste sommeren siden 1940- tallet, stilte infrastrukturen på prøve. Disse faktorene, sammen med et aldrende signalsystem, bidro til at T-banen gjennom året tidvis slet med å holde regularitetsmålet. Likevel leverte man til slutt tett oppunder mål med 99,5 prosent regularitet. Dette til tross, punktligheten endte på 80,1 prosent, hvilket er svært bra, sett opp mot driftsforstyrrelsene. 1 T-banedrift er en krevende logistikkøvelse der resultatene avhenger av at mennesker, tog og skinner fungerer godt sammen. Det krever gode, langsiktige planprosesser og involvering av alle deler av virksomheten. T-banen legger stor vekt på å styrke samhandlingen og sikre god informasjons- flyt på tvers av organisasjonen. Det bidrar til å sikre enhetlig styring og koordinering av infrastruktur, verksted og operatør. Som et ledd i dette arbeidet har hele ledergruppen til T-banen høsten 2018 tatt eksamen i PRINCE2, prosjektstyring. T-banen gjennomfører et systematisk forbedringsarbeid, og resultatene av dette arbeidet bekreftes i sammenligning med andre selskaper. I den internasjonale Nova-sammen- ligningen med 36 T-banesystemer befestet T-banen også i 2018 sin posisjon i verdenstoppen gjennom pallplasseringer i produktivitet, vogntilgjengelighet og kostnadsnivå per kjørte kilometer. Dette er oppnådd takket være mer effektivt vognvedlikehold, god utførelse og planlegging av vedlikehold og oppgraderinger på infrastruktursiden, samt løsningsorien- tert trafikkavvikling. Billettkontrollens leveransemål er knyttet til antall kontrol- lerte på T-bane og trikk, og i 2018 leverte billettkontrollen 98,53 prosent av måltallet. I tillegg var de ansatte til stede for å håndtere kunder under planlagte arrangementer. Leveranseavviket oppsto tidlig på året og skyldes reallokering av ressursene i forbindelse med store avvikssituasjoner. Deler av gapet mellommåltall og leveranse ble tatt inn mot slutten av året ved hjelp av omorganisering av avdelingen og nytt planverk. T-banen jobbet i 2018 med tiltak for å redusere sykefra- været, blant annet gjennom kompetanseheving blant ledere med personalansvar og tettere samarbeid mellom bedrifts- helsetjeneste og HMS-avdeling. Arbeidet har gitt uttelling, og sykefraværet ble i 2018 redusert med nærmere et prosent- poeng fra 2017. T-banen jobbet også med organisasjonsutvik- ling, herunder styrking av ledelsen i bemanningsavdelingen. Dette arbeidet fortsetter i 2019. Videre utvikling I perioden frammot 2020 vil T-banen videreutvikle sitt drifts- konsept i samsvar med Sporveiens strategi, der det overord- nede målet er mer kollektivtrafikk for pengene. T-banen vil gjennomdette arbeidet: ■ forberede og gjennomføre utvidelse av rutetilbud ■ øke punktlighet for å muliggjøre økt frekvens på sikt ■ øke produktivitet og materiellutnyttelse i hele verdikjeden for å kunne ekspandere effektivt og opprettholde høy regularitet ■ redusere sykefravær og øke trivsel gjennom gode arbeids- prosesser og god ledelse • T-banen har kjørt passasjerer i hovedstadsområdet i over 50 år og utgjør ryggraden i regionens kollektiv­ tilbud. Takket være kontinuerlig, systematisk forbedringsarbeid de senere årene, har Oslos T-bane etablert seg blant de beste aktørene i verden. Best 2020-mål: 35% produksjons- vekst

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=