Sporveien årsrapport 2018

30 Årsrapport 2018 Del 3 | VIRKSOMHETEN NYE SKRITT FOR FREMTIDENS BYREISE TRIKKEN Sporveien Trikken AS (Trikken) har ansvar for all trikkedrift i Oslo. Selskapet har driftstillatelse fra Statens jernbanetilsyn og kjører på avtale med administrasjonsselskapet Ruter AS. Linje- nettet består av seks linjer. Virksomheten driftes fra Grefsen og Holtet. Ved utgangen av 2018 hadde Trikken 387 ansatte. Året oppsummert Trikken hadde 51 millioner reisende i 2018. Dette er like mange som 2017. Sett i lys av at Trikken er inne i en periode med omfattende infrastrukturoppgraderinger og tilhørende endringer i rutetilbudet, vurderes resultatet som tilfredsstil- lende. Kundetilfredsheten var 97 prosent, og regulariteten var 99,1 prosent. Til tross for et stort antall avvik og enkeltspor, opprettholdt Trikken et stabilt rutetilbud. Selskapet jobber aktivt for å holde leveransekvaliteten på et høyt nivå. Infrastrukturoppgraderingene skjer for å forberede at nye, moderne trikker skal tas i bruk i Oslo. For å kunne skape helhetlige løsninger for byen, gjennomføres disse oppgraderingene i nært samarbeid med relevante etater og selskaper. Oppgraderingsprosjektene medførte i 2018 flere driftsomlegginger i byen, blant annet i Grefsenveien, Frognerveien, Storgata, Tullins gate, ved Holbergs plass og Holtet base. Omfanget i arbeidet som utføres fører til at flere av disse omleggingene vedvarer utover i 2019, enkelte også inn i 2020. De større prosjektene er en del av «Samlet plan for oppgradering av trikkeinfrastruktur» som gjennomføres i samarbeid med Bymiljøetaten, Ruter og Vann- og avløpsetaten. Tilgang på nok vogner er en forutsetning for at Trikken skal kunne levere avganger og ruter i henhold til rutetabell. Trikkens verksteder jobber målrettet for å opprettholde høye og stabile vognleveranser. I 2018 ble det blant annet tilrette- lagt for å øke antallet vedlikeholdstimer per verkstedarbeider. I tillegg ble faste servicer delt opp for å lette gjennomføringen og minimere «innetiden» for den enkelte trikken. Ombygging av basene på Grefsen og Holtet er i gang for å legge til rette for mottak og vedlikehold av neste generasjons trikk i perioden 2020-2024. Samtidig jobbes det med å utvikle en operasjonssentral for å øke den daglige operative samhand- lingen mellom infrastruktur-, verksteds- og trafikkdrift. Trikken står foran et stort løft som vil gi Oslo nye, moderne og mer komfortable trikker. Forberedelsene preger bybildet, men Trikken leverte like mange reiser som året før, og et stabilt rutetilbud gjennom 2018. En av de viktigste hendelsene for Trikken i 2018 kom i juni med tildelingen av kontrakten for levering av Oslos nye trikker til den spanske leverandøren CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA). Kontrakt ble underskrevet i september. Utviklingen i trafikksikkerheten var positiv i 2018. Trikken oppnådde de laveste tallene for alvorlige hendelser og kolli- sjoner siden disse målingene ble tatt i bruk. Antallet kollisjoner per 10 000 vognkilometer er halvert siden 2007, samtidig som annen trafikk har økt. Det var ingen dødsfall knyttet til kjøring av trikk i 2018. De gode resultatene er skapt gjennom systema- tisk, risikobasert sikkerhetsarbeid og, ikke minst, årvåkne og bevisste førere av trikkene. Uvanlig mye snø førte dessverre til at antall kollisjoner med feilparkerte kjøretøy var 34 prosent høyere i første kvartal 2018 enn samme kvartal 2017. Trikkens ledergruppe fokuserte i 2018 på å videreutvikle trikken som produkt. Revidert strategi og risikostyrings- system ble langt på vei implementert i løpet av året. Ny sikkerhets- og teknikksjef tiltrådte i 2018, og det ble gjennomført sikkerhetsrevisjoner av så vel passasjer- som verkstedvogner. Det ble også ansatt ny verkstedsjef og sjef for trikkeanskaffelsen. Sykefraværet ble gitt ekstra oppfølging i 2018. HMS-tiltak er gjennomført både i operasjon og verksted med til dels opp‑ løftende resultater. Medarbeidere som er langtidssykemeldte følges tettere, og et eget sykefraværsteam bistår ledere for å få medarbeidere raskere tilbake. Det arbeides proaktivt med dette, et arbeid som videreføres i 2019. Videre utvikling Trikken har ambisjoner om å levere enda mer kollektiv- trafikk for pengene i årene fremover. Med kjøp av 87 nye, moderne trikker er Sporveien i gang med å legge til rette for å ta imot dobbelt så mange passasjerer innen 2030. Nye trikker møter fremtidens behov når flere kan reise kollektivt i hovedstaden. Den store satsingen på trikk gir en mer miljø- og klimavennlig byutvikling og et mer energi­ effektivt og driftssikkert trikketilbud. Flere trikker med økt kapasitet forbedrer trikketilbudet i Oslo og forsterker kollektivtilbudet. •

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=