Sporveien årsrapport 2018

34 Årsrapport 2018 Del 3 | VIRKSOMHETEN IE vedlikeholder, bygger og forvalter Sporveiens eiendommer og infrastruktur for T-bane og trikk. Det innebærer blant annet stasjoner, tuneller, signalanlegg, bygninger og skinne- gang. Ved utgangen av 2018 hadde enheten 341 medarbeidere fordelt på arbeidsstedene Tøyen, Etterstad, Majorstuen og Holtet i Oslo. IE har høy byggeaktivitet og står overfor store og spennende utfordringer som skal gjøre hovedstadsområdet enda bedre for kollektivreisende. Året oppsummert Det ble fullført mange prosjekter i 2016 og 2017, slik at 2018 har vært et år preget av mange nye prosjekter, prosjektering og anleggsstart. Prosjekter med anleggsstart i 2018 var blant annet basene på Holtet og Grefsen, Grefsenveien (øvre del) og Frognerveien. I 2018 fortsatte IE arbeidenemed «Samlet plan for oppgradering av trikkeinfrastruktur». Planen omfatter i overkant av 30 større ogmindre delprosjekter som skal stå ferdig i løpet av 2020, blant annet oppgradering av trikkebasene påHoltet ogGrefsen. Former omdette arbeidet, se neste side ogTrikkeprogrammet på side 38. IE er en strategisk deltaker i plan- og investeringsarbeidet, og bidrar til riktige prioriteringer av midler til infrastrukturtiltak. Gjennom 2018 tok enheten del i planleggingen av flere av de store prosjektene som skal utvide kapasiteten i kollektiv­ trafikken i Oslo og Akershus: • Sommeren 2018 fikk Sporveien i oppdrag av Oslo kommune å lage et beslutningsgrunnlag for sammenkobling av banene fra vest inn mot sentrum og ny T-banestasjon på Majorstuen. Sporveien skal legge fram sin anbefalte løsning til politisk behandling i løpet av første halvår 2019. • I 2018 utarbeidet Oslo kommune forprosjektet til Fornebu­ banen. Sporveien samarbeider med kommunens etat for å bidra til at tekniske løsninger og fremtidig drift blir ivare- tatt i byggeprosjektet. Sporveien skal overta det ferdige Infrastruktur og prosjekt-enheten (IE) bidrar til å dekke behovet Oslo og Akershus har for skinnegående kollektivtrafikk. Med prosjektporteføljen på over ti milliarder kroner skal enheten realisere viktige utbyggingsprosjekter og samtidig sikre at skinnenettet kan levere stadig flere reiser. HØY AKTIVITET FOR Å STYRKE KOLLEKTIVTILBUDET anlegget og forvalte, drifte og vedlikeholde banen som en integrert del av det fremtidige T-banesystemet. • Ruter har startet arbeidet med å planlegge traseen for en ny T-banetunell gjennom Oslo sentrum. Sporveien deltar i planarbeidet for å ivareta funksjonskrav til kapasitet og hastighet, i tillegg til å utforme den samlede infrastruk- turen slik at T-banen får et effektivt system med om‑ stigningsstasjoner og kobling av grenbaner. • I hele 2018 har IE jobbet med å implementere Lean i vedlike­ holdsavdelingene hos Banesjef T-bane og Banesjef Trikk. Stadig flere avdelinger ønsker å bruke metodikken, som helt kort handler om å skape mest mulig verdi med minst mulig ressurser. Den langsiktige ambisjonen er å skape en lærende og selvforbedrende organisasjon som effektiviserer vedlike- holdet, er konkurransedyktig og kan håndtere den forventede produksjonsøkningenmed samme ressursnivå. Forbedrings- arbeidet skal bidra til å skape bedre resultater gjennom å lære og forbedre hvordan vi tenker og hvordan vi jobber. I 2018 har fokuset vært å rydde i hverdagen, fjerne rot og tidstyver, finne tydelig status på nåsituasjon og stabilisere daglig drift. Veien videre Økt trafikk medT-bane og trikk og et forlenget driftsdøgn gir økt slitasje på skinner og infrastruktur, og reduserer samtidig tiden som er tilgjengelig til vedlikehold. IE jobber derfor kontinuerlig med å utvikle nye og mer effektive måter å drive vedlikehold på, slik at byen får mest mulig kollektivtransport for pengene. IE ser store muligheter i digitale løsninger. I løpet av 2018 tok alle produksjonsenhetene i bruk en egenutviklet vedlike­ holdsapp. Den erstatter tungvinte manuelle og papirbaserte rutiner under korrektivt og forebyggende vedlikehold. Enheten ser også på hvordan dataanalyse kan forutse feil på for eksempel sporvekslere. Slike former for prediktivt vedlikehold vil om noen år være en integrert del av arbeids- hverdagen i enheten. • INFRASTRUKTUR OG PROSJEKTER

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=