Sporveien årsrapport 2018

36 Årsrapport 2018 Nytt signalsystem CBTC CBTC står for «communication based train control» eller kommunikasjonsbasert togstyring. Det er et signalsystem basert på trådløs kommunikasjon mellom tog og infrastruktur for helhetlig styring av T-banetrafikken. CBTC-teknologien er i dag standard når nye T-baner bygges. Organisering Oppdragsgivere: Oslo kommune ved Byrådsavdeling for miljø og samferdsel og Ruter AS Prosjektledelse: Sporveien Finansiering Prosjektet finansieres i sin helhet gjennom Oslopakke 3. Gevinster • Nødvendig modernisering av infrastrukturen • Økt kapasitet og driftsstabilitet • Kortere reisetid og bedre punktlighet Fremdrift 2013–2014: Konseptvalgutredning 2015–2017: Forprosjekt 2018–2020: Kravspesifisering og anskaffelse 2021–2022: Design og utvikling 2023–2027: Innføring og drift Del 3 | VIRKSOMHETEN Et nytt signal- og sikringssystem for T-banen er en stor og betydningsfull modernisering for kollektivfamilien i Oslo og Akershus. Med CBTC-teknologien får T-banen et moderne digitalt styringssystem, med høyere kapasitet, større fleksi­ bilitet og bedre trafikkflyt. CBTC står for «communication based train control» eller kommunikasjonsbasert togstyring, og er i dag standard når T-baner bygges eller moderniseres. Moderne plattform Sporveien moderniserer T-banen av hovedsakelig tre grunner: ■ Eksisterende signalanlegg har nådd og til dels passert forventet teknisk levealder. ■ Byen har behov for enda større transportkapasitet i årene som kommer. ■ Et nytt signalsystem er en viktig plattform for andre planlagte tiltak for T-banen, som Fornebubanen og ny sentrumstunell. Et signalsystemmed CBTC-teknologi innebærer halvautoma- tisk kjøring, der systemet i samspill med føreren og trafikk- sentralen styrer og optimaliserer hastigheten og avstanden mellom togene. Teknologien har potensial til å øke antallet reisende på fellesstrekningen mellom Majorstuen og Tøyen med flere tusen i timen. God planlegging Arbeidet med det nye signalsystemet er organisert som et eget prosjekt i Sporveien. I 2018 jobbet prosjektet videre med å for­ berede anskaffelsen av det nye systemet. I tett samarbeid med linjen i Sporveien, har prosjektet utredet og konkludert grunn- laget for anskaffelsen og innføringen av det nye signalsystemet. Sporveien har gjennom hele prosjektperioden aktivt hentet erfaringer fra tilsvarende prosjekter i inn- og utland, blant andre fra operatører som BaneNor, Banedanmark og London Underground. Erfaringene viser at det er store gevinster å hente fra et slikt system, men at vi heller ikke skal under­ vurdere kompleksiteten og omfanget av prosjektet. Derfor har vi lagt ned et omfattende og grundig arbeid for å utvikle et så komplett og presist konkurransegrunnlag som mulig. Et fullgodt konkurransegrunnlag er helt avgjørende for at leverandørene skal treffe med sine tilbud og løsningsforslag. Det grundige forarbeidet skal bidra til at innføringen av det nye signal- og sikringssystemet går så smidig sommulig, og at byen får mest mulig kollektivtrafikk for pengene. • T-banen skal være ryggraden i Oslos kollektivtrafikk. Derfor blir dagens signal- og sikringsanlegg erstattet med ny og digital teknologi. Det nye signal- og sikringssystemet gjør at reisende får en enda raskere, drifts- sikker og mer punktlig tur med T-banen. GRUNNMUREN I FREMTIDENS T-BANE NYTT SIGNAL- OG SIKRINGSSYSTEM

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=