Sporveien årsrapport 2018

38 Årsrapport 2018 Del 3 | VIRKSOMHETEN Fremtidens byreise Trikkeprogrammet skal utvikle neste generasjons trikketilbud i Oslo gjennom å anskaffe nye trikker og oppgradere infrastruktur og trikkebaser. Fremtidens byreise er begrepet som blir brukt for å fortelle hva Trikkeprogrammet omfatter og skal gi Oslo. Gevinster • Et attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud • Bedre rutetilbud og kapasitet med 87 nye trikker • Nye trikker og oppgradert infrastruktur med moderne standard • Bidrag til byutvikling og mer attraktive gater og byrom • Redusert kostnadsnivå for drift og vedlikehold Organisering Oppdragsgiver: Oslo kommune Samarbeidspartnere: Ruter, Oslo Vognselskap, Bymiljøetaten og Sporveien Programledelse: Sporveien Finansiering • Trikkeanskaffelse: Kostnadsramme på 4 145 MNOK vedtatt av Oslo bystyre. • Infrastruktur: Anslått til 3 200 MNOK. Bystyret fastsetter kostnadsramme for de største enkeltprosjektene. • Baseutvikling: Kostnadsramme er fastsatt til 1 091 MNOK. Trikkeanskaffelsen og baseinvesteringene finansieres av Oslo kommune og belastes driftsbudsjettet gjennom levetiden. Finansiering av infrastruktur skjer med midler direkte fra Oslopakke 3. Fremdrift trikkeanskaffelse 2015: Investeringsbeslutning 2016: Prekvalifisering av leverandører 2017–2018: Tilbud og kontraktsinngåelse 2020–2021: Testing av trikker 2021–2024: Leveranse og driftssetting av nye trikker Trikkeprogrammet omfatter delprosjekter for vogn‑ anskaffelse, infrastrukturoppgraderinger og baseutvikling. Trikkeprogrammet ledes av Sporveien, som samarbeider tett med Ruter, OsloVognselskap og Bymiljøetaten om gjennom- føringen av prosjektene. Vann- og avløpsetaten er en viktig medspiller i mange av infrastrukturprosjektene som omfatter oppgraderinger av vann- og avløpssystemene under bakken. Vognanskaffelse Høsten 2018 ble det inngått kontrakt om levering av 87 nye, moderne trikker til Oslo, med den spanske leverandøren CAF, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA. I alt seks prekvalifiserte tilbydere konkurrerte om oppdraget og CAF ble valgt på grunn av sitt godt utprøvde vognkonsept. CAF scoret blant annet høyest på teknisk løsning, lavest på pris og svært godt på prosjektgjennomføring. Etter kontrakt­ signeringen gikk trikkeanskaffelsen inn i gjennomførings- fasen. Det skal anskaffes en moderne standardtrikk som er tilpasset forholdene i Oslo og fremdriftsplanen legger opp til en testperiode før serieproduksjonen starter. Infrastrukturoppgraderinger Arbeidet med å ruste opp og fornye infrastrukturen tar sikte på å innhente vedlikeholdsetterslep, oppgradere trikkenettet og gjøre nødvendige tilpasninger til de nye trikkene. Samlet omfatter denne delen av programmet over 30 delprosjekter. Enkelte store infrastrukturoppgraderinger blir koordinert med andre tiltak for å utvikle gatenettet og kommunal infra- struktur. Bymiljøetaten er prosjekteier for flere av disse store prosjektene. I 2018 pågikk arbeider langs strekningen Ting- huset–Tullins gate og i Storgata. Samtidig ble finansieringen av prosjektene i Thorvald Meyers gate og Bispegata vedtatt. Begge har byggestart i første del av 2019. Sporveien er prosjekteier for Grefsenveien-prosjektet, som hadde byggestart i august 2018, samt flere infrastrukturprosjekter av mindre omfang. Baseutvikling I 2018 ble oppgradering og utvikling av basene på Holtet og Grefsen igangsatt, fordi flere og lengre trikker krever mer plass til parkering og verkstedopphold. Sist, men ikke minst, må basene legges om for å effektivisere drift og vedlikehold. Begge prosjektene er planlagt ferdigstilt i løpet av våren 2020. • Forberedelsene med å sette 87 nye trikker i drift fra 2021 til 2024 er i rute. Gjennom Trikkeprogrammet skaper vi fremtidens byreise. FREMTIDENS BYREISE GODT I GANG TRIKKEPROGRAMMET

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=