Sporveien årsrapport 2020

SPORVEIENS HISTORIE 1894 Kristiania Elektriske Sporvei («Blåtrikken») åpner Skandinavias første elektriske sporveislinje. Trikken gikk fra Jernbanetorget over Briskeby til Majorstuen, med sidelinje til Skarpsno. 1898 A/S Holmenkolbanen åpner driften på vår første forstadsbane fra Majorstuen til Holmenkollen. 1910 Linjenummer (1–10) innføres på alle linjer. 1917 A/S Ekebergbanen åpner forstadsbane mellom Gamlebyen og Sæter. HOLMENKOLBANEN • R I N G E N • 1926 Østensjøbanen åpner med strekningen Vålerenga – Oppsal. 1931 Bussringen åpner. 1970 Universalmånedskort for hele Oslo og sam- ordnet bytakst blir innført. 1952 Trikkefornyelsen kommer i gang med nye HØKA-trikker. Frem til 1958 får Sporveien hundre nye og ombygde vogner. 1999 Nye, italienske leddtrikker med lavgulv blir gradvis faset inn. 1993 Øst og vest kobles sammen gjennom Fellestunellen for T-banen med linje 4 mellom Sognsvann og Bergkrystallen. 1875 Kristiania Sporveisselskab starter byens første hestesporvei, med linjer fra Stortorvet til Homansbyen, Vestbanen og Gamlebyen. 2006 T-baneringen og ny stasjon på Sinsen åpner. 115 nye MX3000 T-banetog blir gradvis satt i trafikk. 2010 Busslinjene 31 og 37 går hele døgnet, som de første bybussene i Norge. 2015 6. oktober: Sporveien fyller 140 år! 2019 Trikken i Oslo fyller 125 år. 2018 Ny passasjerrekord på T-banen 23. november med 454 000 påstigninger på ett døgn. 2018 Unibuss bestiller 40 elbusser. 2016 22. mai: T-banen fyller 50 år! 1928 A/S Holmenkolbanen åpner Skandinavias første undergrunnsbane mellom Majorstuen og Nationalteatret. 1966 Oslo får T-bane med åpningen av Lambertseter- banen og Grorudbanen. De røde T-banevognene T1000 (østvognene) blir satt i trafikk. MÅNEDSKORT 1912 A/S Holmenkolbanen åpner sidelinje Majorstuen–Smestad. Arbeidet med Under- grunnsbanen starter. 2017 Unibuss fyller 90 år! • B U S S R I N G E N • S O G N S V A N N B E R G K R Y S T A L L E N

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=