Sporveien årsrapport 2020

STRATEGI | Del 2 2024 2025 2027 Årsrapport 2020 29 2026 2028 2029 2030 Trikkeprogrammet er fullført. 87 nye trikker som øker kapasiteten med over femti prosent er på plass. Infrastrukturen er oppgradert og baser og verksteder er i bruk. Trikken med verksteder 2018–2020: Flere ulike prosjekter som skal: • Forbedre vognvedlike­ holdet slik at verksted­ arbeidet blir mer effektivt. • Forbedre vognstyringen for å optimalisere bruken av trikkeflåten. • Integrere operasjons­ sentralen for å få et mer effektivt samarbeid mellom enhetene. • Definere nytt driftskonsept som beskriver trikkens rolle i fremtiden. Infrastruktur/Trikken 2018–2020: Ombygging av Holtet base ferdigstilt. 2018–2021: Ombygging av Grefsen base. T-banen med verksteder 2020: Omorganiseringen av driftssentralen gjennomført. 2021–2025: Videreutvikle driftskonseptet for å: • Forberede og gjennomføre en utvidelse av rutetil­ budet. • Øke punktligheten for å øke frekvensen på sikt. • Øke produktiviteten og materiellutnyttelsen på T-banen. Infrastruktur/T-banen 2019–2021: Ombygging av Ryen base. 2020–2022: Anskaffelse av fem nye arbeidsmaskiner for å vedlikeholde infra­ strukturen. 2023–2027: Ombygging av Etterstad base. SPORVEIENS INTERNE PROSJEKTER FOR Å ØKE KAPASITETEN FREMOVER Oversikten inneholder målsatte tidspunkter. Endringer kan forekomme fremover i tid. Arbeidet med å fornye Majorstuen stasjon starter. Fornebubanen står klar. Banen har kapasitet til å frakte 6000 passasjerer i timen hver vei. • Det nye signalsystemet med CBTC-teknologi er innført. All kollektivtransport i hovedstadsregionen skal være utslippsfri. Ny T-banetunell mellom Majorstuen og Tøyen vil gi økt kapasitet gjennom sentrum. Sporveien har fått ansvaret for å bygge tunellen. Byggestart er foreløpig ikke bestemt. Trikk til Tonsenhagen og langs Ring 2: Prosjektene blir utredet videre. Nye Majorstuen stasjon er ferdig bygget.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=