Sporveien årsrapport 2022

100 Årsrapport 2022 Del 6 | ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP Styre-/ledelsesansvarsforsikringen dekker Sporveien AS med datterselskaper og alle selskaper hvor Sporveien AS har bestemmelses-innflytelse eller minst 50 prosent eierinteresse. Forsikringen gjelder for nåværende, tidligere og fremtidige styremedlemmer og ansatte i ledelsen, og andre ansatte med et selvstendig ledelses ansvar. Operasjonell risiko Produksjon av kollektivtransport innebærer risiko for ulykker og skader på mennesker og eiendom, men T-bane og trikk er blant de sikreste transportsystemene i Norge (se nærmere omtale av resultatene i kapitlet Samfunnsansvar og bærekraft, s. 71). Sporveien arbeider systematisk for å sikre liv og helse til så vel reisende som ansatte. Kollektivtrafikken er samfunnskritisk og har opprettholdt tilbudet til reisende gjennom hele pandemien. I tillegg til usikkerheten omkring tilgjengelig personell, har de omfattende smitteverntiltakene krevd store ressurser og utfordret evnen til å levere samme kapasitet som normalt. Sporveien oppdaterer regelmessig egne risikoanalyser og konsernets beredskapssystem i tråd med endringer i risikobildet og sikkerhetsmyndighetenes trusselvurderinger. I 2022 gjennomførte Sporveien åtte beredskapsøvelser og åtte rene sikrings øvelser. Samvirke og samhandling mellom de ulike innsats elementene i beredskapen sto i fokus under øvelsene. Beredskaps arbeidet rettet i tillegg mye oppmerksomhet mot cybersikkerhet og informasjonssikkerhet i 2022, med mål om å sikre god beredskap rundt drifts- og sikkerhetskritiske IT-systemer. Finansiell risiko Konsernet Sporveien AS har finansiell risiko innenfor flere områder, herunder renterisiko gjennom lån og kontantbeholdning, valuta-risiko, energi og utfordringer med leveranser i leverandørkjeden, inkludert økte kostnader. Konsernet benytter finansielle sikringsinstrumenter for å redusere effekten av svingningene i valutakurser og strømpriser. I tillegg har 98 prosent av konsernets langsiktige gjeld fastrente med enten fem eller ti års løpetid. Konsernet hadde sikret 50 prosent av strømforbruket mot systempris i 2022. Compliance-risiko Sporveien har null toleranse for korrupsjon. Dette er tydelig nedfelt i konsernets felles etiske retningslinjer, som gjelder for alle ansatte og personer med verv, konsulenter og prosjektledere, og innleide ressurser. Markedsrisiko Sporveien AS er eksponert mot flere typer markedsrisikoer. Konsernet har inngått flerårige kjørekontrakter for trikk og T-bane med lav markedsrisiko. De gjeldende kjørekontraktene for trikk og T-bane er gyldige i perioden 2021–2024. Den anbudsbaserte rutebusskjøringen utgjør majoriteten av Unibuss sine leveranser og har kontrakter på 8 til 10 år pluss opsjoner på inntil 4 år. FORSKNING OG UTVIKLING Sporveien jobber langsiktig med innovasjon, forskning og utvikling. Ideer blir tent i arbeidshverdagen og foredlet gjennom forskjellige kanaler i organisasjonen. I 2022 samarbeidet Sporveien med ulike forskningsmiljøer om flere studier. Studiene omfattet blant annet vedlikehold av girkasser, innhenting av data for å predikere vedlikeholdsbehov og kartlegging av potensialet i 3D-printing av deler. Innovasjonsarbeidet setter fokus på hvordan ny teknologi kan bidra til å redusere kostnader og øke kundeopplevelsen av konsernets produkter. Sammen med den spanske trikkeprodusenten CAF skal Sporveien delta på et flerårig prøveprosjekt av EU for å kartlegge hvordan teknologi kan understøtte daglig drift og sikkerhet. Hovedbidraget til Sporveien er å bistå CAF med testing av nyutviklede autonome funksjonaliteter på noen av de nye trikkene i Oslo. Utgift til egen forskning og utvikling kostnadsføres løpende. SAMFUNNSANSVAR Seks målområder danner rammen om Sporveiens arbeid med bærekraft: Smart tur, Ren tur, God tur, God nabo, Driftige folk og Skikkelige folk. De beskriver konsernets prioriteringer for å sikre at samfunnsoppdraget blir løst på best mulig vis for de reisende, innbyggerne, naboer, ansatte og miljøet, og etter en høy etisk standard. Bærekraftsarbeidet gjenspeiler de høye klima- og miljøambisjonene som er satt av Sporveiens eier, Oslo kommune. Konsernet jobber i tillegg målrettet for å innfri kommunens forventninger om å sikre gode sosiale forhold i egen virksomhet og verdikjede, og å bidra til å sette Oslo kommune i front i kampen for et seriøst og anstendig arbeidsliv. Dette er nedfelt i kommunens prinsipper for god eierstyring og i målsetningene til Oslomodellen. FNs 17 bærekraftsmål var del av kunnskapsgrunnlaget da Sporveien utviklet konsernstrategien Best 2025. Konsernet har store muligheter for å bidra til at FN-målene blir nådd, både som leverandør av kollektivtrafikk, som arbeidsgiver, som oppdragsgiver og innkjøper, og som samfunnsaktør og nabo.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=