Sporveien årsrapport 2022

102 Årsrapport 2022 Del 6 | ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP Bedriftshelsetjenesten spiller en sentral rolle i dette arbeidet og ble i 2022 styrket med nye ressurser. Nedgangen i personskader fortsatte i 2022. Sporveien registrerte 353 HMS-avvik (2021: 412), hvorav 29 var personskader (2021: 43). Av personskadene førte 10 til fravær, og det er samme nivå som året før. Sporveien har etablert et godt og systematisk HMS-­ arbeid for å gjøre arbeidshverdagen sikker, helsefremmende og inkluderende for alle ansatte. Åpenhetsloven Sporveien er underlagt den nye åpenhetsloven som trådte i kraft 1. juli 2022. Loven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og sikre allmenheten tilgang til informasjon. Sporveien jobbet i 2022 med å utvikle en risikobasert metode for aktsomhetsvurderinger, screening og oppfølging av leverandører. Samtidig reviderte Sporveien de etiske kravene til leverandører for å sikre konsernet nødvendig virkemidler og tiltak overfor leverandørene. Det ble også etablert rutiner for å sikre allmenheten tilgang til informasjon om aktsomhetsvurderingene. Arbeidet med å implementere åpenhetsloven er nærmere beskrevet i kapitlet Skikkelige folk, s. 76. Konsernet vil publisere en separat redegjørelse om implementeringen av åpenhetsloven innen fristen 30. juni 2023. Redegjørelsen vil bli publisert på Sporveiens nettsted, www.sporveien.com. Likestilling og mangfold Medarbeiderne i Sporveien utgjør et stort mangfold som i stor grad reflekterer befolkningen i Oslo-området. For Sporveien er det en selvfølge at alle ansatte har like rettigheter. Det gjelder så vel ansettelsesmuligheter, lønns- og arbeidsvilkår, forfremmelse og utviklingsmuligheter som beskyttelse mot trakassering. For arbeidstakere eller arbeidssøkere med nedsatt funksjonsevne foretar konsernet individuell tilrettelegging av arbeidsplass og arbeidsoppgaver. Kjønnsfordelingen i Sporveien er fortsatt skjev. Ved utgangen av 2022 var kvinneandelen 16 prosent for konsernet som helhet. Andelen kvinnelige toppledere som rapporterte til konsernsjef, var imidlertid 50 prosent, og andelen kvinnelige ledere i de to øverste ledernivåene (uten Unibuss) økte fra 30 prosent i 2021 til 36 prosent ved utgangen av 2022. Sporveien ønsker en kjønnsbalansert virksomhet og ledergruppe, og vi fortsetter å ha dette som fokus i rekrutteringsprosessene våre. Da Sporveien kartla ufrivillig deltidsarbeid i 2022, bekreftet 15 deltidsmedarbeidere at de ønsket å arbeide fulltid. Respondentene fordelte seg jevnt på kvinner og menn og arbeidsstedene Trikken og T-banen. Flere deltidsmedarbeidere har i etterkant gått over i fulltidsstilling. Det er generelt gode muligheter for å øke stillingsprosenten for medarbeidere som ønsker det. Sporveien redegjør for den faktiske tilstanden for likestilling, i tråd med likestillings- og diskrimineringsloven, i kapitlet Driftige folk, s. 75. FREMTIDSUTSIKTER Det nasjonale målet om nullvekst i biltrafikken og Oslo kommunes ambisiøse klimamål støtter fortsatt vekst i kollektivtrafikken og økte leveranser fra Sporveien. Det samme gjør potensialet som skapes av de nye trikkene, Fornebubanen, nye Majorstuen T-baneknutepunkt, nytt signalanlegg CBTC og andre prosjekter som vil gjøre det gode kollektivtilbudet i Oslo enda bedre for de reisende. I 2022 ble Oslo kommune og Viken fylkeskommune enige om en ny tilleggsavtale til Oslopakke 3. Tilleggsavtalen innebærer økte satser i Oslos bomringer. Statens vegvesen har estimert at det vil øke inntektene til Oslopakke 3 med 5 milliarder kroner i perioden 2023–2026. Samtidig ble det sikret årlige, gjennomsnittlige tilskudd til vedlikehold av infrastrukturen til trikken og T-banen på 1 141 MNOK i en fireårig avtale for 2023-2026. Avtalen gir Sporveien bedre forutsigbarhet og muligheter for å prioritere og planlegge vedlikeholdet, men prisstigningen gjør at tilskuddene likevel ikke er tilstrekkelige til å unngå økninger i vedlikeholdsetterslepet. I den årlige rapporten om reinvesterings- og oppgraderingsbehov dokumenterte Sporveien at rammen bør løftes til 1 329 MNOK i gjennomsnitt per år for å bevare verdiene i kollektivsystemet. Uten tilstrekkelige midler til vedlikehold, vil etterslepet vokse og øke risikoen for feil og mangler ved infrastrukturen i årene fremover, noe som igjen vil påvirke kvaliteten i kollektivtilbudet. Både T-banen og Trikken er godt posisjonert for videre vekst. Det er ventet at Fornebubanen alene vil tilføre ti millioner ekstra passasjerer på T-banen hvert år. I 2022 vedtok bystyret kjøp av 20 nye vogner for å møte veksten fra Fornebubanen. Signalsystemet CBTC blir innført trinnvis mot 2028 og vil legge til rette for å frakte flere passasjerer raskere og like sikkert. Trikken har satt de første av 87 nye trikker i trafikk. Når leveransen er komplett ved utgangen av 2024, vil vognparken gjøre det mulig å doble kapasiteten til 100 millioner reiser årlig. De nye trikkene er viktige bidragsytere til Oslo kommunes strategier og programmer for bilfritt byliv, klima og bærekraft.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=