Sporveien årsrapport 2022

12 Årsrapport 2022 Del 1 | OM SPORVEIEN Sporveiens stolte historie siden 1875 Under en reise til Amerika på 1800-tallet så ingeniør Jens P. Vogt noe som ga ham en idé. Der så han hester som trakk vogner på skinner i gatene, og han skjønte fort at det var lettere for hestene å trekke vogner på skinner enn langs grusveien. Dette måtte være noe for Kristiania, tenkte han. Og som tenkt, så gjort. Han etablerte det privateide A/S Kristiania Sporveisselskab og åpnet drift med hestesporvogner 6. oktober 1875. Selskapet hadde tre linjer, alle med utgangspunkt på Stortorvet. Med det var spiren for byens kollektivtrafikk plantet, og utviklingen gikk raskt. I 1894 ble Nordens første elektriske sporvei åpnet (mellom Jernbanetorget og Majorstuen), og noen år senere var alle linjene bygget om til elektrisk drift. Over ett hundre elektriske sporvogner var etter hvert i drift, og nye linjer kom raskt til: Holmenkollbanen til Slemdal i 1912, Ekebergbanen i 1917 og Lilleakerbanen i 1919. Kommunalt eierskap I 1924 overtok Kristiania kommune byens to private sporveisselskaper og ga det nye selskapet navnet Kristiania Sporveier. Året etter ble Kristiania til Oslo, og sporveisselskapet fikk navnet A/S Oslo Sporveier. Oslo kommune tok med det eierskap til kollektivtrafikken og utviklingen av den. I 1927 startet bussdriften, og T-banen åpnet i 1966. Sporveien eies fortsatt av Oslo kommune. Selskapet har et helhetlig ansvar for drift av T-bane og trikk, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av infrastrukturen¹. Sporveien løser også store utbyggingsprosjekter og forvalter en betydelig eiendomsmasse. Datterselskapet Unibuss er et av Norges største busselskap. I 2022 hadde Sporveien om lag 3 300 ansatte og en omsetning på fem milliarder kroner. 1875 A/S Kristiania Sporveisselskab starter byens første hestesporvei, med linjer fra Stortorvet til Homansbyen, Vestbanen og Gamlebyen. 1912 A/S Holmenkolbanen åpner sidelinje Majorstuen– Slemdal. Arbeidet med Undergrunnsbanen starter. 1917 A/S Ekebergbanen åpner forstadsbane mellom Gamlebyen og Sæter. 1966 Oslo får T-bane med åpningen av Lambertseter banen og Grorudbanen. De røde T-banevognene T1000 (østvognene) blir satt i trafikk. 2006 T-baneringen og ny stasjon på Sinsen åpner. 115 nye MX3000 T-banetog blir gradvis satt i trafikk. 2010 Busslinjene 31 og 37 går hele døgnet, som de første bybussene i Norge. 2018 Unibuss bestiller 40 elbusser. 2019 Trikken i Oslo fyller 125 år. ¹ Ruter ble etablert i 2006 for å bestille og markedsføre kollektivtilbudet.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=