Sporveien årsrapport 2022

Årsrapport 2022 19 OM SPORVEIEN | Del 1 Lysforbruket på Avløs verksted kan ved hjelp av såkalt KNX-styring enkelt justeres og tilpasses det daglige behovet. – Byen trenger både T-bane, trikk og buss for å fungere, og er det ett virkemiddel som får flere til å reise kollektivt, er det hyppige avganger. Med et mindre attraktivt tilbud blir det færre reisende, noe som igjen går ut over inntektene og mulighetene for å videreutvikle et godt kollektivtilbud, sier Hellesjø. Ifølge Pål Silseth vil færre avganger resultere i en negativ spiral det er vanskelig å komme seg ut av. – Om kollektivtilbudet reduseres, svarer folk i kundeundersøkelsen at det i svært stor grad kommer til å påvirke reisemønsteret. Transportmiddelet som står klar til å ta over, er bilen, sier han. Det er heller ikke et godt alternativ å øke billettprisene, mener Silseth. Det er ikke billettprisene, men først og fremst hyppige avganger og god regularitet, det at T-banen, trikken og bussen kommer når de skal, som de siste årene har ført til et økende antall lojale kunder. Men med dyrtiden vi opplever nå, kan det snu. – Prissensitiviteten går opp når mange av oss har mindre å rutte med enn før. Dersom folk må vurdere om de har råd til å koste på seg en billett eller et månedskort, kan det resultere i færre kollektivreisende, sier Silseth. Effektivt innspill fra ansatte Selv om kollektivtrafikk krever mye strøm, kan energibruken reduseres. Energieffektivisering er da heller ikke noe nytt for Sporveien. For å redusere karbondioksid (CO2 )-avtrykket til kollektivselskapet, har energisparing vært på agendaen i mange år, og flere tiltak er i vente. Skal verden nå FNs bærekraftsmål innen 2030, må alle bidra. Også Sporveien, som gjør sitt for å nå Oslo kommunes mål om å redusere byens samlede energibruk med ti prosent innen den samme fristen. Men det er ikke til å legge skjul på at de dyre strømprisene har satt fart i mange av planene – og flere ansatte har engasjert seg for å ta i et ekstra tak. På T-banens base på Avløs har de ansatte lenge slitt med altfor høy varme inne på verkstedet. Selv med minus ti grader utendørs har vinduene stått oppe hele døgnet, året rundt, for å holde innetemperaturen nede. Om sommeren har det vært leid inn vifter for å få sirkulasjon i lufta. Før de ansatte så på muligheter for å kjøle ned verkstedlokalet, valgte de å se nærmere på varmekildene. – Det er to T-banespor på basen som begge er opplyst, men de ansatte bruker til enhver tid bare det ene. Det vil si at halvparten av lyset innendørs står på unødvendig, noe som bidrar til en veldig høy innetemperatur, forklarer HMSansvarlig på Avløs, Maximilian Danielsen. Sammen med Sporveiens Energiforum, som koordinerer arbeidet med energieffektiviseringen i selskapet, la de ansatte på Avløs en plan for å redusere belysningen. Ved å programmere en såkalt KNX-styring av lysene, kan de nå enkelt tilpasse lysforbruket på verkstedet etter behov. En relativt lav kostnad på 70 000 kroner, finansiert med støtte fra Viken fylkeskommune, gjør at det nå årlig spares 114 000 kilowattimer (kWh) på Avløs verksted. Det er like mye som det årlige strømforbruket til fem eneboliger. – Den endrede lysstyringen er et enkelt tiltak som gir mye strømsparing for pengene, sier Danielsen. Han roser sine innovative kolleger på verkstedet: – Når mekanikere, elektrikere og industrimontører snakker sammen i lunsjen, kommer det opp smarte løsninger, sier han. Kjenner sparingen på kroppen Energieffektiviseringstiltaket på Avløs er et av mange som i løpet av det siste året er blitt gjennomført i Sporveien. Et annet tiltak som har spart selskapet for hele 2 500 000 kWh er å senke temperaturen i alle T-banevogner fra 17 til 15 grader. Togfører Clarice Pettersen kjenner det på kroppen, og pakker seg godt inn før hun går på vakt. – Når mekanikere, elektrikere og industrimontører snakker sammen i lunsjen, kommer det opp smarte løsninger. Maximilian Danielsen, HMS-ansvarlig på Avløs verksted

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=