Sporveien årsrapport 2022

Del 2 | STRATEGI 24 Årsrapport 2022 – Kollektivtrafikken kommer først, men klarer vi å gjøre mer ut av stasjonene og driftsbygningene vi allerede har, er det bra for Oslo. Inntektene vi skaper når vi utvikler eiendommene og stasjonene våre, går tilbake til kollektivtrafikken og gjør at reisetilbudet blir enda bedre. Det sier eiendomsdirektør Magnus Rongved i Sporveien. Eiendomsavdelingen har i all hovedsak tre oppgaver: Skaffe nok eiendom til den daglige driften av kollektivtrafikken i byen, sørge for kontorlokaler til alle som jobber i Sporveien, og å sikre kommersiell utvikling. Det siste handler om å finne løsninger for Sporveiens eiendommer slik at de kan brukes i driften, samtidig som de kan videreutvikles og gi inntekt fra eksempelvis boligsalg og næringsvirksomhet. Gi tilbake til Oslo Et utviklingsprosjekt som skal realiseres, må stå på egne økonomiske bein. Det vil si at Sporveien ikke kan bruke midler som er satt av til kollektivtrafikk for å finansiere bygg som skal utvikles til kommersielle formål. Et utviklingsprosjekt må dessuten gi noe tilbake til byen og bidra til å skape gode byrom, noe Rongved mener utelukkende påvirker Sporveiens lønnsomhet positivt. – Den kommersielle verdien stiger når vi skaper et område der det er hyggelig å være, er hans klare oppfatning. Rongved er glad for at sosial bærekraft er vel så viktig som det økonomiske når det skal utvikles nye prosjekter. Det Sporveien bygger, må gi et positivt tilskudd til lokalmiljøet. Før et nytt prosjekt igangsettes, undersøker man derfor hva innbyggerne i området trenger. God dialog med kommunen, lokalpolitikere og innbyggere er viktig for å finne de beste løsningene. – Gode løsninger for byens befolkning kan være alt fra øvingsrom for unge musikere, til innebandybane eller konsertarena. De beste byutviklingsprosjektene er dem som omfatter et kollektivknutepunkt, og samtidig gir et løft for innbyggerne i Oslo, sier Rongved. Lufta er for alle Et godt utbygd kollektivtilbud krever skinner og stasjoner, verksteder for vask og vedlikehold, og baser for parkering og ettersyn. For Rongved er det viktig at Sporveiens eiendommer glir inn i resten av bybildet. – Når vi utvikler nye prosjekter, er målet vårt å koble områder sammen, sier eiendomsdirektøren. – Dette kan gjøres på to måter, enten ved å legge spor og stasjoner under bakken: Da kan boliger og næringseiendom bygges ovenpå, og lokket kan gjøre fremkommeligheten bedre. Eller ved å bygge i høyden. – Det er spennende å se hvilke muligheter som åpner seg når vi tar i bruk lufta over driften. Akkurat nå jobber vi med å legge lokk på to prosjekter; nye Brynseng T-banestasjon og Etterstad base, forteller Rongved. Et annet prosjekt som skal realiseres er oppgraderingen av Majorstuen T-banestasjon. Den skal gjøres i stand for å ta imot den nye Fornebubanen i 2029. Opprinnelig plan var å utvikle stasjonen til å bli et kollektivknutepunkt med stasjonsområde under bakken og kommersiell eiendom over. Etter et politisk vedtak i juni ble omfanget nedskalert. Dagens prosjekt omfatter oppgradering av stasjonen med to spor til tunellen, som i dag, og ny gangbru. Ingen nye bygg er planlagt, men Rongved viser et kart over bygningene som Sporveien rår over i dag. – På Majorstuen ligger to store vognhaller og et uteområde på rundt fire mål, som per i dag brukes av driften. Om noen år, når funksjonene i vognhallene skal flyttes til andre steder i byen, kan lokalene kanskje åpnes opp og brukes til andre formål, sier han. Selv om ingenting er avgjort og mye kan skje, er det tydelig at det ikke står på ideene når Sporveiens eiendomsavdeling leker med tanken om hva Majorstuen stasjon på sikt kan inneholde. – Sporveien har store ambisjoner når byen skal bygges og utvikles. Om ideene våre blir noe av, vil det ha stor betydning for Oslos innbyggere, avslutter Magnus Rongved. Kollektivknutepunkt for fremtiden Stasjoner, skinner og driftsbygninger krever plass, men åpner samtidig opp for muligheter. For Sporveien er det viktig å skape knutepunkt for kollektivtrafikk og byrom til beste for hele Oslo. Magnus Rongved, eiendomsdirektør i Sporveien

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=