Sporveien årsrapport 2022

Årsrapport 2022 33 STRATEGI | Del 2 følge nøye med på denne utviklingen og arbeide for å sikre tilstrekkelige midler til å holde vedlikeholdsetterslepet i infrastruktur og materiell på et akseptabelt nivå. • I 2023 vil Sporveien motta ny skinnepusser til T-banen. Den skal bidra til å redusere støy fra kjøring av togene og kutte ned i kostnader til vedlikehold av infrastruktur og vogner. Sporveien planlegger fremover en total fornyelse av maskinparken til Trikken. • Sporveien vil fortsette å bidra til å nå målet om utslippsfri kollektivtransport i Oslo, blant annet ved å bygge nytt anlegg for 60 utslippsfrie busser i Drøbak. Forventet byggestart er høsten 2023. • I 2023 vil Unibuss sette nær 260 nye elektriske busser i drift når selskapet starter kjøring på kontraktene i Oslo indre by og Oslo nordøst. • I 2022 ble det landet en tilleggsavtale til Oslopakke 3 som sikrer Sporveien årlige gjennomsnittlige tilskudd på 1 141 millioner kroner til vedlikehold av infrastrukturen til T-banen og Trikken i perioden 2023–2026. Avtalen gir forutsigbare rammer for vedlikeholdsarbeidet, men prisstigningen i samfunnet gjør at tilskuddene ikke vil være tilstrekkelige til å hindre at vedlikeholdsetterslepet vokser. Sporveien har dokumentert at behovet er 1 329 millioner kroner i årlige tilskudd og vil arbeide for å løfte tilskuddene til dette nivået. Tusenvis av Osloborgere er hver dag berørt av arbeidene med trikkeinfrastrukturen, Østensjøbanen og andre prosjekter som skal modernisere T-bane- og trikketilbudet. Derfor har Sporveien forsterket innsatsen for å følge opp naboer som blir berørt, enten det er lokale beboere, barnehager, skoler eller det lokale næringslivet. Vi ønsker dialog med naboene og finner ofte gode løsninger sammen med dem før arbeidene tar til. I 2022 var Sporveien byggherre for rundt 30 prosjekter, alle med fokus på tydelig og åpen kommunikasjon om konsekvenser og effekter, og med god informasjon og dialog med naboer både før og underveis i prosjektperioden. Les mer om Sporveiens aktiviteter for å være en god nabo på s. 72. GOD NABO Som en del av Østensjøbaneprosjektet bygger Sporveien en 400 meter lang T-banetunell, som vil bidra til raskere reisetid og redusert støy for naboene i området.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=