Sporveien årsrapport 2022

Årsrapport 2022 43 VIRKSOMHETEN | Del 3 SIGNALSYSTEM MED CBTC TEKNOLOGI Signalsystemet har ulike sensorer som angir den nøyaktige posisjonen til toget. Kommunikasjonen skjer trådløst, og i samspill med fører og tra‚kksentralen optimaliserer systemet hastigheten og avstanden til andre tog. Togene kjører tettere og med bedre yt. FLERE REISENDE PER TIME Når T-banen får nytt signalsystem med CBTC-teknologi, blir det mulig å øke antallet passasjerer gjennom sentrumstunellen med ere tusen i timen. Undersøkelsen er ikke en konkurranse, men en referansemåling som sammenligner 44 T-banesystemer verden over etter gitte kriterier. Når det kommer til de mest effektive kollektivselskapene, er Sporveien blant topp tre. – Sporveien er spesielt dyktig på produktivitet og kostnadseffektivitet, forteller Alexander Barron, som leder undersøkelsen. Hensikten er å gi T-baneoperatørene muligheten til å lære av hverandre. – De fleste kollektivselskapene som driver med T-bane er alene om å gjøre det i sin by, ja, til og med i sitt land. Derfor er de avhengig av å se utenfor landegrensene for å sammenligne egen drift med andres. Det viktigste med undersøkelsen er å gi kollektivselskapene en pekepinn på hva de bør jobbe videre med for å bli bedre, sier Barron. Det andre kollektivselskaper kan lære av Sporveien, mener han, er å øke utnyttelsen av vognparken. En av årsakene til det gode resultatet for T-banen i Oslo, er at Norges eneste T-bane har fått utvidet driftsdøgnet som følge av mer effektivt vedlikehold på verkstedene. Når T-banen kan kjøre tidligere om morgenen og slutte senere på kvelden, blir driften mer lønnsom. – Sammenlignet med andre T-banesystemer er Sporveien flinke til å utnytte T-banevognene og til å bruke dem store deler av døgnet, sier Barron. T-banen i Oslo på verdenstoppen T-BANEPROGRAMMET • Opprettet for å samordne prosjekter som skal øke kapasiteten til T-banen. • Eierskapet til prosjektene i programmet ligger hos Sporveien, Ruter og Fornebubaneetaten. I likhet med andre verdensbyer skal Oslo få et nytt signalsystem for T-banen som er basert på såkalt CBTC-teknologi (Communication Based Train Control). SIGNALSYSTEM MED CBTC-TEKNOLOGI Sporveien er i verdensklasse når det gjelder lønnsom drift. Det viser en undersøkelse som den internasjonale benchmarking-gruppen Community of Metros (COMET) står bak.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=