Komplett Bank årsrapport 2021

I tillegg til rammene for bekjempelse av hvitvasking har Banken også etablert retningslinjer og prosedyrer som beskriver tiltak og forretningsprosesser som skal sikre grundig kundeinnføring og KYC-prosesser. Bankens KYC-prosesser omfatter forebyggende tiltak knyttet til svindel, antihvitvasking, samt kredittevaluering som skal forhindre handlinger som f.eks. ulike kategorier av svindel, identitetstyveri og korrupsjon. Alle rutiner oppdateres kontinuerlig og blir gjennomgått minst hvert halvår. Banken har utviklet og innført et verktøy mot svindel , som bidrar til å identifisere potensielle svindlere og identitetstyverier. I løpet av 2021 oppdaget og forhindret Banken svindel knyttet til 663 kredittsøknader, noe som forhindret potensielle tap på over 110 millioner kroner. Banken legger stor vekt på å organisere opplæring for styret, ledelsen og de ansatte for å øke bevisstheten og bygge opp kompetanse om hvordan forhindre økonomisk kriminalitet. Jevnlig opplæring av alle ansatte og styret i retningslinjer og prosedyrer knyttet til bekjempelse av hvitvasking, er et sentralt element i Bankens risikostyringssystem. Alle ansatte på alle nivåer, inkludert styret og heltidsansatte eksterne konsulenter som jobber i Banken over lengre perioder, skal gjennomføre årlig opplæring knyttet til bekjempelse av korrupsjon og hvitvasking. I 2021 gjennomførte 100 % slik opplæring, sammenlignet med 100 % i 2020. Komplett Bank vil fortsette å prioritere utvikling og forbedring av rammene for å forhindre hvitvasking og økonomisk kriminalitet ved å opprettholde policyer og retningslinjer i samsvar med forskrifter og beste praksis, og ved å utnytte innovasjon og teknologi til å overvåke og rapportere ommistenkelige transaksjoner, som f.eks. gjennom jevnlig opplæring de ansatte i bekjempelse av hvitvasking. Datasikkerhet og kundens personvern I en digital verden er det i økende grad fare for at personopplysninger blir feilplassert, stjålet eller delt uten samtykke. Ved intelligent bruk av personopplysninger, kan Komplett Bank bygge en bedre forståelse av kundene og utvikle mer relevante og mer kundesen- triske bankprodukter og -tjenester. Derfor anerkjenner Komplett Bank at den har et ansvar for å håndtere personopplysningene som samles inn og behandles på en ansvarlig måte, og sørge for at personopplysningene er trygge. Komplett Bank er underlagt lover og forskrifter som fastsetter hvordan personopplysninger kan samles inn og behandles, som f.eks. GDPR. Tilbake i 2018, da GDPR trådte i kraft, utnevnte Banken en sikkerhetsansvarlig. Banken har innført retningslinjer og prosedyrer for å sikre overholdelse av GDPR-regelverket. Dette innebærer jevnlig gjennomgang og utvikling av Bankens interne kontrollsystemer og risikostyringsprosesser, for hele tiden å forbedre og håndtere eksisterende og nye datasikkerhets- og personverntrusler. Ansatte og konsulenter som samler inn, behandler eller har tilgang til personopplysninger på vegne av Banken, får jevnlig obligatorisk opplæring i personvern tilrettelagt av den sikker- hetsansvarlige. Alle ledere er ansvarlige for å sikre at ansatte med tilgang til personopplysninger har den nødvendige kompetansen og er tilstrekkelig kvalifiserte til å sikre kundenes rettigheter knyttet til personopplysninger ved å følge prosedyrene for informasjonssikkerhet. Eventuelle brudd på datasikkerhet og forbrukernes personvern, blir rapportert og fulgt opp umiddelbart. Komplett Bank har ikke registrerte data- og GDPR-brudd eller uriktig deling av personopplysninger i 2021. Rutiner for varslere Komplett Bank har etablert prosedyrer for varsling, vedtatt av styret. Det er etablert både interne og eksterne varslingskanaler for å forenkle rapportering av eventuelle uregelmessigheter. Prosedyren skal ivareta både varsleren og personen(e) som det rapporteres om, og den er tilgjengelig for alle Bankens ansatte på både norsk og engelsk. Den eksterne varslingskanalen drives av konsulentselskapet KPMG, og informasjon om rapporterte saker videresendes i henhold til prosessen til compliance-direktør, juridisk rådgiver og leder for revisjons- og risikoutvalget til styret. Det ble ikke rapportert noen varsler i 2021. Etisk forretningsatferd Komplett Banks etiske retningslinjer skal hjelpe Bankens representanter å utføre deres oppgaver på en etisk ansvarlig måte og i tråd med standardene som Banken har fastsatt. Komplett Banks etiske retningslinjer supplerer lover, regler, instrukser og bestemmelser som gjelder for Bankens aktiviteter, og fastsetter prinsipper for atferd og handlinger på områder som ikke dekkes av andre forskrifter. Retningslinjene gir en ramme for hva Banken anser å være ansvarlig atferd, men de er ikke uttømmende. Den nåværende versjonen av retningslinjene ble sist revidert og godkjent 10. september 2021. Alle som representerer Komplett Bank må alltid strebe etter å utvise god dømmekraft, forsiktighet og omtanke. Uetiske handlinger eller unnlatelser i strid med menneskerettighetene, kan utgjøre en potensiell omdømmerisiko. Bankens retningslinjer og andre prosedyrer er innført for å sikre at Komplett Bank ikke blir involvert i forretningstransaksjoner og andre prosjekter som innebærer uetiske handlinger eller havner i andre uønskede situasjoner. Komplett Bank Årsrapport 2021 25

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=