Table of Contents Table of Contents
Previous Page  102 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 102 / 108 Next Page
Page Background

102 |

Sporveien | Årsrapport 2014 |

Noter

NOTE 18 -

FREMMEDFINANSIERTE INVESTERINGSPROSJEKTER

NOTE 19 -

LATENTE FORPLIKTELSER

(Beløp i MNOK)

Oversikt fremmedfinansierte prosjekter

ved utgangen av året

2014

2013 Kostnadsramme

Økonomisk

sluttdato

Kolsåsbanen i Akershus – fase 3

1 108

698

1 160

31.08.15

Lørenbanen

886

451

905

30.09.16

Oppgradering Lambertseter

642

607

652

31.05.15

Ensjø stasjon

229

224

232

30.06.15

EB, Bråthen - Ljabru

109

8

181

15.05.15

Østensjøbanen

36

222

30.09.16

Cort Adlers/Henrik Ibsens gate

33

42

19.05.15

Signal & sikringsanlegg Majorstua

25

16

34

30.06.15

Strømskinnebytte Metro 2013

25

30

31.03.15

Fellesstrekninger, elektro

17

10

19

31.08.15

Kabelforsterkning Trikk

15

52

31.12.17

Toveis trikk Prinsens gate

12

105

01.04.17

Nydalen stasjon - oppgradering

12

95

30.06.16

Grefsenveien Åsengata-Disen)

5

51

30.06.16

Tøyen stasjon

5

5

28.02.15

Prosjektering, trikk

5

6

12

21.12.15

Signalanlegg, prosjektering T-bane

5

19

31.12.15

Fornyelse sporveksler trikk

5

15

31.12.15

Likerettere Trikk

4

7

01.06.17

Div. reinvesteringer Akershus 2013

3

4

31.08.15

Prosjektering Metro 2014

2

10

31.12.15

Andre

2

2

Sum

3 187

3 854

Selskapet opptrer i stor grad som utbygger på vegne av

andre. Ruter AS, på vegne av Oslo kommune og Akershus

fylkeskommune, står for en stor del av finansieringen

av dette. Disse verdiene fremkommer ikke eksplisitt av

balansen etter ferdigstillelse. Eksempelvis er Kolsåsbanen

fremmedfinansiert. De aktiverte prosjektverdiene blir

nettet mot innbetaling fra offentlige instanser.

ESA- sakenene

Norske stat har vært innklagd i to saker til ESA med

påstand om ulovlig økonomisk støtte til kollektivtrans-

port. Et negativt utfall av saken ville kunne fått betydning

for Oslo kommunes kompensasjonsmodell til kollek-

tivtrafikken i Oslo, i all hovedsak knyttet til Sporveien

Oslo AS og underliggende datterselskaper. I 2012 og 2013

konkluderte ESA i disse sakene. Konklusjonen var ingen

Selskapet har pr. 31.12.2014 en fremmedfinansiert pro-

sjektportefølje på MNOK 3 187, og selskapet har mottatt

MNOK 3 213 til dekning av dette. I balansen står nettoen

oppført som «Gjeld prosjekter (netto)» med MNOK 26,6.

overkompensasjon eller ulovlig statsstøtte. Konkurrenten

klaget disse beslutningene inn for EFTA domstolen.

Sakene ble behandlet i EFTA domstolen i januar 2015.

Kjennelse i saken kom 20. mars. Kjennelsen sier at Konkur-

renten.no

ikke har noen rettslig interesse i saken og at

saken på bakgrunn av dette avsluttes uten konsekvenser

for Sporveien Oslo AS og underliggende datterselskaper.

Noter