102 |
Sporveien | Årsrapport 2014 |
Noter
NOTE 18 -
FREMMEDFINANSIERTE INVESTERINGSPROSJEKTER
NOTE 19 -
LATENTE FORPLIKTELSER
(Beløp i MNOK)
Oversikt fremmedfinansierte prosjekter
ved utgangen av året
2014
2013 Kostnadsramme
Økonomisk
sluttdato
Kolsåsbanen i Akershus – fase 3
1 108
698
1 160
31.08.15
Lørenbanen
886
451
905
30.09.16
Oppgradering Lambertseter
642
607
652
31.05.15
Ensjø stasjon
229
224
232
30.06.15
EB, Bråthen - Ljabru
109
8
181
15.05.15
Østensjøbanen
36
222
30.09.16
Cort Adlers/Henrik Ibsens gate
33
42
19.05.15
Signal & sikringsanlegg Majorstua
25
16
34
30.06.15
Strømskinnebytte Metro 2013
25
30
31.03.15
Fellesstrekninger, elektro
17
10
19
31.08.15
Kabelforsterkning Trikk
15
52
31.12.17
Toveis trikk Prinsens gate
12
105
01.04.17
Nydalen stasjon - oppgradering
12
95
30.06.16
Grefsenveien Åsengata-Disen)
5
51
30.06.16
Tøyen stasjon
5
5
28.02.15
Prosjektering, trikk
5
6
12
21.12.15
Signalanlegg, prosjektering T-bane
5
19
31.12.15
Fornyelse sporveksler trikk
5
15
31.12.15
Likerettere Trikk
4
7
01.06.17
Div. reinvesteringer Akershus 2013
3
4
31.08.15
Prosjektering Metro 2014
2
10
31.12.15
Andre
2
2
Sum
3 187
3 854
Selskapet opptrer i stor grad som utbygger på vegne av
andre. Ruter AS, på vegne av Oslo kommune og Akershus
fylkeskommune, står for en stor del av finansieringen
av dette. Disse verdiene fremkommer ikke eksplisitt av
balansen etter ferdigstillelse. Eksempelvis er Kolsåsbanen
fremmedfinansiert. De aktiverte prosjektverdiene blir
nettet mot innbetaling fra offentlige instanser.
ESA- sakenene
Norske stat har vært innklagd i to saker til ESA med
påstand om ulovlig økonomisk støtte til kollektivtrans-
port. Et negativt utfall av saken ville kunne fått betydning
for Oslo kommunes kompensasjonsmodell til kollek-
tivtrafikken i Oslo, i all hovedsak knyttet til Sporveien
Oslo AS og underliggende datterselskaper. I 2012 og 2013
konkluderte ESA i disse sakene. Konklusjonen var ingen
Selskapet har pr. 31.12.2014 en fremmedfinansiert pro-
sjektportefølje på MNOK 3 187, og selskapet har mottatt
MNOK 3 213 til dekning av dette. I balansen står nettoen
oppført som «Gjeld prosjekter (netto)» med MNOK 26,6.
overkompensasjon eller ulovlig statsstøtte. Konkurrenten
klaget disse beslutningene inn for EFTA domstolen.
Sakene ble behandlet i EFTA domstolen i januar 2015.
Kjennelse i saken kom 20. mars. Kjennelsen sier at Konkur-
renten.noikke har noen rettslig interesse i saken og at
saken på bakgrunn av dette avsluttes uten konsekvenser
for Sporveien Oslo AS og underliggende datterselskaper.
Noter




