Sporveien årsrapport 2017
44 Årsrapport 2017 Del 4 | SAMFUNNSANSVAR AMBISJON: VI SKAL GJØRE VÅRT FOR AT OSLO KOMMUNE NÅR SINE MÅLSETTINGER FOR MILJØ OG KLIMA. MÅLOMRÅDE: REN TUR Sporveien bidrar til bedre luftkvalitet og mindre klimagass- utslipp i Oslo ved å tilby kollektivtrafikk. Miljøfokus er en naturlig del av vårt samfunnsoppdrag, og det er et viktig mål å unngå skader på mennesker og miljø. Unibuss og enheten Infrastruktur og prosjekter er begge sertifisert i henhold til miljøledelsesstandarden ISO 14001. Klimaavtrykket ytterligere redusert Sporveien reduserte klimaavtrykket av virksomheten ytter- ligere fra 2016 til 2017. En viktig årsak er at produksjonen av strøm har blitt mer miljøvennlig i Norden, men forbedringen kom også av at Sporveien lykkes med å øke produksjonen av T-bane og trikk, uten at energiforbruket økte tilsvarende. T-banen økte sin produksjon med sju prosent målt i antall vognkilometer, men brukte bare litt over to prosent mer energi. Trikken leverte litt over tre prosent flere vogn- kilometer, med omtrent samme energiforbruk som i 2016. Samlet bidro dette til å redusere klimaavtrykket til reiser med T-banen til 13,3 g CO2 per personkilometer, en reduksjon på ca. 13 prosent fra 2016. Klimaavtrykket til reiser med trikken ble redusert med litt over tre prosent, til 9,9 g CO2 per person- kilometer. Dette inkluderer klimagassutslipp fra verkstedene og bruk av drivstoff til arbeidsmaskiner. Samlet klimagassutslipp for Sporveien i 2017 var 10 763 tonn CO2-ekvivalenter beregnet med lokasjonsbasert metode. Dette var noe lavere enn i 2016. Vi beregner klimagassutslipp både med lokasjonsbasert og markedsbasert metode i henhold til GHG-protokollen (Greenhouse Gas Protocol). Den sier at virksomheter skal synliggjøre både reelle klima- gassutslipp fra produksjonen av elektrisitet, samt markeds- baserte utslipp knyttet til kjøp av opprinnelsesgarantier. Tallene for utslipp i 2016 i årets rapport er noe høyere enn de vi rapporterte i årsrapporten for 2016, grunnet bedre tilgang til data og høyere nøyaktighet i beregningene. Tall for 2017 er litt lavere enn for 2016. Sporveien kjøper opprinnelsesgarantier for kjørestrøm, som dermed gir null utslipp med markedsbasert metode. Resterende elektrisitetsbruk får imidlertid langt høyere utslippsfaktor ved markedsbasert metode enn ved lokasjons- basert metode. Derfor får Sporveien høyere klimagassutslipp med markedsbasert metode. MÅLOMRÅDE: SMART TUR Sporveiens viktigste bidrag til en bærekraftig utvikling er å få flere mennesker til å velge grønne kollektivløsninger. I dag er skinnegående løsninger de mest klima- og miljøvennlige, men Sporveien samarbeider tett med Oslo kommune og andre i kollektivfamilien for å utvikle et grønt totaltilbud for mobilitet i Oslo-regionen. I 2017 etablerte vi også digitalisering og innovasjon som eget satsingsområde for å bedre forstå og utnytte mulighetene dette åpner. Mobilitet om knutepunkt Store, robuste skinnegående systemer utgjør grunnstammen i kollektivnettet i alle ledende kollektivbyer i Europa – og i Oslo. De forflytter store mengder reisende og danner utgangs- punktet for smarte mobilitetsløsninger, der T-bane, trikk og tog kobles sammen med andre miljøvennlige transport- former i effektive knutepunkt. Dette står også sentralt i Oslo kommunes strategi for videreutvikling og fortetting nær kollektivknutepunkt. Digitalisering og innovasjon kan gjøre det eksisterende kollektivtilbudet mer effektivt, men har også potensiale til å skape helt nye mobilitetstilbud til byens befolkning. Tekno- logier som sensorer, tingenes internett, kunstig intelligens og sanntidsanalyse vil kunne skape forbedringer i alle deler av verdikjeden til Sporveien, fra vedlikehold og kjøring til ruteplanlegging og valg av framkomstmiddel. Smartere kollektivtrafikk I 2017 opprettet Sporveien en ny avdeling – Digitalisering og innovasjon – som jobber langsiktig med å utnytte eksis- terende og nye teknologier best mulig. Dette er en satsing som følger to hovedspor. Digitalisering er det første og handler om å forbedre Sporveiens prosesser og effektivitet gjennom blant annet større datatilfang, økt innsikt og bruk av nye teknologier. Det andre er innovasjon, som er et langsiktig arbeid for å utvikle kollektivsystemet i takt med teknologi- utviklingen. På dette området jobber Sporveien sammen med en rekke partnere, med mål om å finne de beste, fremtidige løsningene for samfunnet og de reisende. Gjennom dette arbeidet vil Sporveien bidra til å realisere Oslos strategi for å utvikle en smart by. AMBISJON: VI SKAL VÆRE LØSNINGEN PÅ MORGENDAGENS KOLLEKTIVTRAFIKK OG BIDRA TIL EN BÆREKRAFTIG UTVIKLING.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=