Sporveien årsrapport 2018

Del 2 | STRATEGI 2018 2019 2020 2021 2022 2023 18 Årsrapport 2018 KAPASITETSØKNING FREM MOT 2030 Kollektivtrafikken står foran store kapasitetsut- videlser og miljøløft mot 2030. Sporveien bidrar til veksten og forbereder seg på å levere mer. 2018–2024 Trikkeprogrammet: innkjøp av nye trikker, oppgradering av infrastruktur, utvikling av baser og verk­ steder. Programmet ferdigstilles i 2024. Busstrafikken i Oslo kjører kun på fornybar energi. Follobanen åpner med dobbeltspor. Reisetiden mellom Oslo og Ski halveres. Bryn blir tilrettelagt som kollektivknutepunkt for effektive overgangsmuligheter mellom T-bane, tog og buss. Oppstart regulerings­ plan for trikkelinje til Tonsenhagen. Østensjøbanen modernisert og kjøretiden redusert med 20 prosent mellom Brynseng og Hellerud. Prosjektet Kraftfulle fremkommelighetstiltak gir bedre fremkommelighet for trikk og buss. Totalt 100 tiltak. Fase 1 gir forventet effekt i 2020. Etter dette: Fase 2 og 3 løpende videre fremover. Trikkelinje i Skov- veien planlegges. Nytt signal- og sikringssystem øker kapasiteten gjennom sentrum med mange reisende hver time. Oppstart implementering i 2023. Serieleveranse av nye trikker starter. Ferdigstillelse av universell utforming og Sporveiens tilpasning av nye trikker på alle trikkeholdeplasser. 2016-2020 Målsatt produksjons­ vekst for trikk og T-bane på 35prosent i Best 2020. Trikkeprogrammet: Ny trikkelinje i Bispegata, forbindelse mellom Dronning Eufemias gate og Oslogate. Trikk på Ring 2 Majorstuen- Carl Berner planlegges.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=