Sporveien årsrapport 2018

22 Årsrapport 2018 Del 2 | STRATEGI BEST 2020 STRATEGIEN I PRAKSIS Sporveien skal bidra til: Styrket transporttilbud for å imøtekomme økt etterspørsel av kollektivtjenester. Vi arbeider kontinuerlig med å identifisere tiltak som kan øke kapasiteten til våre driftsarter. Vi leverer stadig flere reiser, hvorav T-banen har stått for den største økningen. Trikken forbereder innfasing av nye trikker som vil gi økt kapasitet. Unibuss fokuserer på lønnsom drift, og skaper nye muligheter ved å lede an i innføringen av elektriske busser. Sporveien skal gi: Kostnadseffektive leveranser med høy kvalitet og sikkerhet med basis i en ledende HMS-kultur. Vi søker stadig produktivitetsøkning gjennom forbedrings- programmet Best 2020. Resultatene fra Best 2020 er bedre enn planlagt. I fortsettelsen forsterker vi dette programmet ytterligere for å sikre sunn resultatutvikling for konsernet. Samtidig arbeider vi kontinuerlig med HMS, inkludert utar- beidelse av en egen miljøstrategi. Sporveien skal: Sikre helhetlig levetidsperspektiv i verdiutvikling og verdibevaring av konsernets eiendeler. Vi prioriterer løpende mellom behov for vedlikehold og oppgradering av infrastrukturen. Vi har prosesser for prioritering av utbyggingsprosjekter basert på behov hos bestiller, operatør og infrastruktureier. Som et eksempel har vi etablert et eget program for T-banen for å koordinere de pågående, langsiktige utviklingsprosjektene innenfor denne driftsarten. SAMFUNNSANSVAR KONKURRANSEKRAFT Sporveien skal være: Sentral bidragsyter til at Oslo har fremtidsrettede, sikre og miljøvennlige transport‑ løsninger som ivaretar regionens mobilitetsbehov. Vi har aktiv dialog med Ruter om fremtidige løsninger på regionens mobilitetsbehov og har skapt en enda tettere relasjon gjennom nyopprettet KAM-funksjon. Vi har også løpende, aktiv dialog med Oslo kommune om utviklingen av mobilitetsbehovet. Sporveien skal: Arbeide for å levere god helhetlig ressurs- forvaltning som gir «mer kollektivtrafikk for pengene». Vi demonstrerer at vi oppnår effektiv kapitalutnyttelse gjennom vår drift; Den internasjonale Nova-undersøkelsen viser at T-banen leverer kostnadseffektivitet i verdens- klasse. Vi deltar løpende i prioriteringer for Oslopakke 3. Inntekter fra Sporveien Media og eiendomsavdelingen benyttes til å finansiere kjernevirksomheten og bidrar til å gi mer kollektivtrafikk for pengene. T-banen i Oslo er blant de mest kostnadseffektive i verden. Trikkeprogrammet legger grunnlaget for fremtidens byreiser.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=