Sporveien årsrapport 2018

60 Årsrapport 2018 Del 5 | STYRING Oslo viser vei for grønnere transport i Europa Hvilken rolle spiller offentlig trans- port i fremtidens miljøvennlige by? Offentlig kollektivtransport, spesielt i mindre tettbefolkede områder og byenes ytterkanter, må fortsette å spille en viktig rolle også i fremtiden. Kollektivtransport er den mest effektive løsningen for å flytte store mengder mennesker fra A til B, og i tider med stigende folketall i byer, økende trafikkproblemer og dårligere luftkvalitet, er kollektivtransportens betydning enda større enn tidligere. Det er særlig viktig å knytte kollektiv‑ transportsystemet sammen med andre delte mobilitetssystemer, som bysykler, scootere (også elektriske) og lignende, så sømløst som mulig. Enkelhet, tilgjengelighet og god dekning er nøkkelen for å få til et godt transport‑ system, og en slik multimodal til- nærming, der man kombinerer bysykler, scootere osv. med offentlig transport, er den beste måten å sikre nettopp det. Parallelt jobber Europakommisjonen, nå og i tiden frem‑ over, med å sikre at europeisk offentlig transport bruker lav- og nullutslippsløsninger. Derfor gir vi støtte, blant annet med EU-midler, til å erstatte dieselbusser med el- eller hybridbusser, og til ulike trikkeprosjekter. Hva mener du Oslo har gjort riktig? Miljøhovedstad-vinnerne viser at de har en langsiktig visjon og integrerte tilnærminger til bærekraftig byplanlegging på en mengde områder, blant annet innen urban mobilitet. I Oslo henger transportsystemet ekstremt godt sammen, noe som gjør multimodal transport til et naturlig valg for innbyggere og besøkende. For å sikre byens grønne skifte generelt, så involveres også alle som bruker byen – næringslivet, organisa‑ sjonslivet, forskningsmiljøer og ikke minst innbyggerne. Dette er noe vi ofte ser i byene som vinner Miljøhoved‑ stadprisen: En langsiktig visjon, under‑ støttet av konkrete strategier med klare mål og tiltak, og, fremfor alt, et bredt samarbeid med alle parter i byen mot et felles mål. Hva mener du er de største hindringene i å oppnå grønnere transport i europeiske byer i dag, og hvordan kan disse hindringene overvinnes? Det finnes mange barrierer: økonomiske, infrastrukturmessige, organisatoriske og finanspolitiske. For eksempel gjenspeiler ikke bensinprisene alle de negative eksternalitetene fossilt brensel skaper. Jeg tror den største utfordringen handler om å forandre atferden blant folk flest. En ny urbanmobilitetskultur i Europa vil være en fundamental forandring i mange menneskers liv, og fordrer involvering av innbyggere, beslutningstakere og andre interessenter. Men en slik grunnleggende forandring er nødvendig dersom vi ønsker å frigjøre våre byer fra trafikkaos og gjøre luften vi puster i renere. Å gjøre mobilitet mer bærekraftig er i praksis alltid en positiv ting, og vi har mye bevis som bygger oppunder dette. Det vi trenger er mot, visjoner og engasjement, og dette er noe innbyggerne virkelig ønsker å se fra politiske ledere. Men forandring er mulig – og Oslo viser veien. • Karmenu Vella EUs kommisjonær for miljø, maritime spørsmål og fiske. Mange år med målrettet arbeid har gjort Oslo til en ledestjerne for grønne transportløsninger. Vi har snakket med EUs miljøkommisjonær Karmenu Vella, ordfører Marianne Borgen, byrådsleder Raymond Johansen og byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg omOslo sommiljøby og grønn kollektivtransport.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=