Sporveien årsrapport 2018

Årsrapport 2018 61 STYRING | Del 5 Ordfører Marianne Borgen (SV) 1. Vi skal nå målet om å bli en nullut- slippsby innen 2030, og Oslo kommune skal gå foran og være en pådriver og et godt eksempel. Vi kan vise til gode resultater for hvordan vi får til en mer miljø- og klimavennlig by. Det å være miljøhovedstad i 2019 gir oss inspira- sjon til å gjøre enda mer og vise at byers handlinger gjør en stor forskjell. 2. Vi har redusert biltrafikken og styrket kollektivtrafikken, blant annet ved flere avganger, økt satsing på sykkeltraseer og bedre forhold for fotgjengere. Oslo- lufta har blitt renere. Vi har elektriske busser og ferger, vi har endret grensen fra 4 til 6 år for at barn reiser gratis kollektivt, og barnebilletten er økt fra 15 år til 18 år. Jeg er glad for at vi får på plass en sammenslåing av Sporveien og Oslo Vognselskap i løpet av 2019. 3. Jeg hadde håpet på at vi i samarbeid med regjeringen hadde fått på plass et ferdig anlegg for karbonfangst og -lagring på Klemetsrudanlegget. Dessverre vil ikke regjeringen gjøre en investerings­ beslutning før i 2020/2021. Vi skulle i tillegg ha fått en oppstart på en ny sentrumstunell, slik at vi kunne få fått på plass flere stoppesteder og flere linjer. 4. Jeg har en visjon om at vi lever i en nullutslippsby, og at vi har tilrettelagt for at alle skal kunne bruke kollektiv, sykkel eller gå for å komme rundt i byen. Vi har en ny sentrumstunell, trikk til Tonsenhagen, fjordtrikken og Fornebu­ banen er på plass. Vi har flere gågater og parker og lekeplasser, og mindre forskjeller og ulikhet. Tilliten mellom folk er høy og tryggheten i byen er stor. Byrådsleder Raymond Johansen (AP) 1. Det å bli kåret til Miljøhovedstad 2019 er en stor inspirasjon for hele byen. For meg er prisen en anerkjennelse fra EU om at vi forstår tiden vi lever i og tar framtidas utfordringer på alvor. De største klima- og miljøutfordringene er i byene, men her finnes også løsningene. Miljøhovedstadsåret representerer en unik mulighet for Oslo og vi skal bruke året til å oppnå varige resultater. Det gir oss også mulighet til å løfte frem alle som våger å gå foran og bidra i den grønne omstillingen av byen. 2. Vi har tatt kampen for trygg luft – gjennom å gjøre det enklere å velge grønt. I fjor var lufta i Oslo reinere enn på ti år. Byrådet fører en politikk med en stor satsing på kollektivtransport. Bil‑ trafikken går ned, stadig flere går, sykler og reiser kollektivt, og vi ser en rekord- vekst i bruk av elbil. Dette er resultater av en målrettet politikk, og det er jeg stolt over. 3. Jeg syns vi har fått til veldig mye av det vi gikk til valg på og sa vi skulle gjøre i byrådserklæringen, men jeg ønsker meg selvsagt fire år til slik at vi kan få iverksatt enda mye mer av vår politikk. Oslo skal bli grønnere, varmere, mer skapende og ha plass til alle. 4. Om ti år er Oslo en nullutslippsby, der bevegelsesfrihet er bærekraftig og hvor det er blitt enda bedre å bo og utfolde seg for både mennesker, planter og dyr. Byråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) 1. Klimaet endres og miljøet ødelegges, og derfor må vi handle nå. I Oslo gjør vi byen bedre å bo i, samtidig som vi reduserer utslipp og tar vare på naturen. Miljøhovedstadsåret handler i stor grad om å mobilisere, inspirere og spre kunnskap for å øke takten i den grønne omstillingen av Oslo og verden. Kollektivtransport var en av årsakene til at Oslo ble kåret som europeisk miljø­ hovedstad i 2019. 2. Vi har tatt de første skrittene og har lagt planene for at Oslos utslipp skal ned mot null i 2030. På denne måten viser vi verden at grønn omstilling er mulig. Løsningene på klimakrisen finnes – bare se til Oslo. 3. Jeg har mye ugjort og jeg er utålmodig. Mange tall peker i riktig retning for Oslo – vi reiser mer kollektivt, vi sykler mer, vi kjører mer elektrisk og lufta har blitt renere. Selvfølgelig skulle jeg ønske vi hadde kommet enda lengre, for tiden er knapp. 4. Om 11 år skal Oslo være en nullut- slippsby, så om ti år er vi nesten i mål. Barna som begynner på skolen i år, vil være russ i en by hvor det å sykle og reise kollektivt er førstevalget fremfor bil, hvor byens lyder er latter, prat og lek fremfor motorstøy, hvor butikken på hjørnet selger bærekraftige produkter du kan få fraktet hjem på lastesykkel og hvor du kan dyrke dine egne tomater på et grønt tak. En by hvor folk kan leve det livet de ønsker, hvor vi tar vare på hverandre og felleskapet. Kort sagt en by med plass til alle. Hvorfor er det viktig for Oslo å være miljø- hovedstad i 2019? Hva er du mest fornøyd med at du har fått til i denne byrådsperioden? Hva skulle du ønske at du hadde fått til i denne peri- oden som du ikke har klart? Hvordan ser Oslo ut om ti år? KOMMENTARER FRA RÅDHUSET 1 2 3 4

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=