Sporveien årsrapport 2020
40 Årsrapport 2020 Del 3 | VIRKSOMHETEN Sporveien Vognmateriell AS har økonomisk ansvar for T-banevognene (MX3000) og trikkene (SL79 og SL95) gjennom hele livsløpet, fra anskaffelse via vedlikehold og opp graderinger til avhending. Selskapet, som tidligere het Oslo Vognselskap, har siden 2006 satt av midler som skal gå til å investere i nytt materiell når dagens T-banevogner og trikker må avhendes. Sporveien Vognmateriell setter også av midler til planlagt og verdibevarende vedlikehold, samt til fornyelser og opp graderinger. Dersom det oppstår feil eller mangler som skyldes beskaffenheten på materiellet, hviler risikoen på Sporveien Vognmateriell. Året oppsummert Sporveien Vognmateriell hadde i 2020 et årsresultat på 131,4 millioner kroner som i sin helhet blir overført til vognanskaffelsesfondet. Antall ansatte ved årsskifte var åtte personer. Sporveien Vognmateriell arbeidet med flere fornyelses-, oppgraderings- og utviklingsprosjekter på T-banevognene i 2020. Prosjektene vil påvirke energibruk, effektivitet i produk- sjonen og kvaliteten på materiellet. Det vil igjen påvirke ytelsen til kundene (operatørene) gjennom bedre vogn tilgjengelighet, regularitet, pålitelighet og reiseopplevelser. Selskapet jobber blant annet med å redusere energibruken i dagensT-banevogner. Målet er å øke energieffektiviteten med fem prosent forbedring og realisere årlige energibesparelser verdt omtrent femmillioner kroner innen 2025. I 2020 fortsatte SporveienVognmateriell arbeidet med å kartlegge muligheter for å forlenge levetiden på dagens T-banevogner. Selskapet ser gode muligheter for å oppgradere og modernisere dagens vogner, men samtidig beholde selve skjelettet i vognene. Selskapet har avgitt en medarbeider til å delta i innfasingen FORVALTNING OG FORNYELSE AV VOGNPARKEN Oslo har et godt utgangspunkt for å forvalte de store investeringene i rullende materiell på en god måte. Det skyldes ikke minst at vognleiemodellen bidrar til langsiktige og stabile økonomiske rammebetingelser. av nye trikker. En annen medarbeider er delvis avgitt for å forberede anskaffelsen av nye T-banevogner. Selskapet leder også arbeidet med å forberede materialgjenvinning av de gamle trikkene når de skal avhendes. Kompetansen fra dette arbeidet blir nyttig i arbeidet med å anskaffe nye T-banevogner. Videre utvikling Sporveien Vognmateriell har som ambisjon å ha en vogn- park i verdensklasse i 2024. Det betyr at selskapet skal sørge for at dagens T-banevogner er så godt vedlikeholdte og oppgraderte at kundene fremdeles oppfatter dem som moderne, attraktive og konkurransedyktige. Når den nye trikkevognparken er på plass i 2024, vil Oslo ha en unik posisjon blant verdens kollektivbyer i form av to helt homogene og moderne vognparker. • SPORVEIEN VOGNMATERIELL
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=