Sporveien årsrapport 2020

Årsrapport 2020 81 ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP | Del 6 Driftsartene iverksatte en rekke ulike tiltak gjennom 2020, basert på anbefalinger og pålegg fra helsemyndighetene. De ansatte la dessuten ned betydelig innsats for å opprettholde smitteverntiltak og begrense smitte gjennom året. Dette bidro til at Sporveien hadde relativt få smittetilfeller og kunne opprettholde et godt tilbud til de reisende gjennomhele 2020. Statistisk Sentralbyrå mener at pandemien de nærmeste årene vil bremse den allerede lave befolkningsveksten i Norge. Bildet av befolkningsveksten er imidlertid nyansert. Den er ventet å bli lav i store deler av landet og negativ i 140 kommuner, men samtidig skjer det en sentralisering. Oslo og Viken er derfor øverst på listen over regioner med høyest forventet befolkningsvekst fremmot 2050, med vekst beregnet til 15,4 prosent i Oslo og 18,4 prosent i Viken. Prog- nosene underbygger viktigheten av et langsiktig arbeid for å sikre tilstrekkelig med kapasitet i kollektivtrafikken. Befolkningsveksten i og rundt Oslo, i kombinasjon med de politiske ambisjonene om å gjøre Oslo til en grønnere og mer klimavennlig by, gir gode markedsutsikter for Sporveien. Byrådet har lenge signalisert ønsker om å igangsette en rekke store utbygginger i kollektivsystemet, men politisk uenighet om finanseringen har bremset prosessene. Enigheten om det nye handlingsprogrammet for Oslopakke 3 var derfor en viktig milepæl i 2020. Handlingsprogrammet sikrer finansering av blant annet Fornebubanen, nytt signalsystem CBTC til T-banen og planleggingen av ny sentrumstunell og nye Major- stuen stasjon. I parallell med behovet for nyinvesteringer, vil det være viktig å sikre tilstrekkelig finansiering til nødvendig vedlikehold og oppgradering av eksisterende anlegg og infra- struktur. I årene fremover viser Sporveiens fremskrivninger at gapet mellom vedlikeholdsbehov og tilgjengelige midler til dette gjennomOslopakke 3 vil øke. Sporveiens strategiarbeid Ved utgangen av 2020 avsluttet Sporveien strategiperioden Best 2020 og startet arbeidet med en ny strategiperiode som har fått navnet Best 2025. Sentralt i foregående strategiperiode var arbeidet med et forbedringsprogram der selskapet skulle levere en målsatt forbedringsgevinst på 375 MNOK i årlig effekt. Ambisjonen ble nådd med god margin, og ved avslut- ningen av programmet 31.12.20 var det realisert 534 MNOK fra tiltak knyttet til kostnadsreduksjon, produktivitetsøkning og inntektsvekst. Bidragene kommer fra alle deler av organisa- sjonen, men de største bidragene i denne perioden kommer fra T-banen som har forbedret produktiviteten i operasjon og verksted, reduksjon av eksterne innkjøpskostnader og gjennom omlegging av konsernets pensjonsordning. Sporveien har de siste fire årene redusert sine inntekter fra Ruter med 40 MNOK årlig og på denmåten bidratt med egen effektivi- sering til å redusere kostnadene til kollektivtransporten. Videre har Sporveien i perioden avviklet en betydelig pensjonsgjeld (estimatavvik) knyttet til konsernets offentlige tjenestepensjonsordning. Samlet gjennom de to strategiperiodene Best 2015 og Best 2020 har Sporveien forbedret virksomheten med om lag en milliard kroner i årlig effekt. Gjennom 2020 er det jobbet med å etablere den nye strate- gien Best 2025 som løper fra 2021 til 2025. Strategien bygger videre på resultatene som er skapt i de to foregående strategiperiodene. Sporveien skal fortsette å skape nye forbedringsgevinster gjennom kontinuerlig forbedring, sikre at fornøyde reisende også i fremtiden, og fortsette å fornye kollektivtrafikken ved å levere flere store prosjekter. I tillegg skal selskapet gripe kommersielle muligheter der hvor det bidrar til å finansiere kollektivtrafikken. Sporveien har som offentlig eid virksomhet et viktig samfunnsoppdrag. Samtidig skal Sporveien ta samfunns­ ansvar som en pådriver innenfor relevante bærekrafts­ områder. Den nye strategien er tett knyttet til realiseringen av bærekraftsmål i Oslo-regionen og selskapet nyter stor tillit i befolkningen. Dette ble dokumentert i 2020 da Sporveien vant Norsk Bærekraftsbarometer medT-banen på førsteplass og trikken på andreplass. Med utgangspunkt i sin rolle, skal Sporveien være en viktig bidragsyter til samfunnets behov for bærekraftige løsninger. Selskapet har som ledd i sitt strategiarbeid endret sin visjon til «bærekraftig mobilitet for alle». Den nye visjonen understreker at bærekraft skal være gjennomgående til stede i selskapets arbeid fremover. I likhet med de to foregående strategiperiodene, er Best 2025 basert på Sporveiens integrerte forretningsmodell, der selskapet styrer vogner, personell, verksteder, infrastruktur og trafikk i ett, helhetlig system. Med kontroll over hele verdi- kjeden kan Sporveien optimalisere hvert enkelt ledd i kjeden og samhandlingen mellom leddene. REDEGJØRELSE FOR ÅRSREGNSKAPET Konsernregnskapet omfatter Sporveien AS med dattersel- skaper og er utformet som om konsernet var én økonomisk enhet. Transaksjoner og mellomværende mellom selskapene i konsernet er eliminert. Årsregnskapet for konsernet Sporveien AS er satt opp i samsvar med regnskapslovens bestemmelser og god norsk regnskapsskikk. Styret mener at årsregnskapet og årsberet- ningen gir en rettvisende oversikt over resultatet av selskapets virksomhet og stilling ved årsskiftet. Forutsetningen om fortsatt drift er lagt til grunn for årsregnskapet i tråd med regnskapslovens § 3–3a. Styret kjenner ikke til vesentlige

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=