Sporveien årsrapport 2021

Sporveiens historie Bærekraftig mobilitet siden 1875 Kristiania Sporveisselskab starter byens første hestesporvei, med linjer fra Stortorvet til Homansbyen, Vestbanen og Gamlebyen. A/S Ekebergbanen åpner forstadsbane mellom Gamlebyen og Sæter. Kristiania Elektriske Sporvei («Blåtrikken») åpner Skandinavias første elektriske sporveislinje. Trikken gikk fra Jernbanetorget over Briskeby til Majorstuen, med sidelinje til Skarpsno. Østensjøbanen åpner m ed strekningen Vålerenga – Oppsal. A/S Holmenkolbanen åpner Skandinavias første undergrunnsbane mellom Majorstuen og Nationaltheatret. Trikkefornyelsen kommer i gang med nye HØKA-trikker. Frem til 1958 får Sporveien hundre nye og ombygde vogner. Oslo får T-bane med åpningen av Lambertseter banen og Grorudbanen. De røde T-banevognene T1000 (østvognene) blir satt i trafikk. Øst og vest kobles sammen gjennom fellestunellen for T-banen med linje 4 mellom Sognsvann og Bergkrystallen. Nye, italienske leddtrikker med lavgulv blir gradvis faset inn. Universalmånedskort for hele Oslo og samordnet bytakst blir innført. T-baneringen og ny stasjon på Sinsen åpner. 115 nye MX3000 T-banetog blir gradvis satt i trafikk. Ny passasjerrekord på T-banen 23. november med 454 000 påstigninger på ett døgn. Unibuss bestiller 40 elbusser. Trikken i Oslo fyller 1 25 år. De første nye SL18 trikkene kommer til Oslo Busslinjene 31 og 37 går hele døgnet, som de første bybussene i Norge. Unibuss fyller 90 år! 22. mai: T-banen fyller 50 år! 6. oktober: Sporveien fyller 140 år! Bussringen åpner. Linjenummer (1–10) innføres på alle linjer. A/S Holmenkolbanen åpner driften på vår første forstadsbane fra Majorstuen til Holmenkollen. A/S Holmenkolbanen åpner sidelinje Majorstuen–Smestad. Arbeidet med Undergrunnsbanen starter.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=