Sporveien årsrapport 2022

Årsrapport 2022 119 ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP | Del 6 Anskaffelseskost pr. 31.12.22 Inng. balanse 2022 Resultat 2022 Konsernbidrag 2022 Andre endringer 2022 Utgående balanse pr. 31.12.22 Sporveien T-banen AS 89 451 58 678 55 052 -55 052 0 58 678 Sporveien Trikken AS 67 232 53 437 10 642 -10 642 0 53 437 Unibuss AS 151 261 343 198 -35 389 0 0 307 809 Sporveien Media AS 120 8 267 193 0 0 8 460 Bussanlegg AS 162 900 246 710 11 694 0 0 258 404 Enebakkveien 310 AS 72 798 75 412 1 732 -1 732 0 75 412 Sporveien Vognmateriell AS 1 223 093 1 578 273 171 136 28 777 0 1 778 185 Sum 1 766 855 2 363 975 215 060 -38 649 0 2 540 385 I Sporveien AS er det bokført MNOK 108 i kjøpesum utover bokført EK i Bussanlegg AS. Dette er en del av anskaffelseskosten fra 2008 knyttet til salg av Alnabru og Klemetsrud fra Sporveien AS til Bussanlegg AS. Til sammen utgjør dette i størrelsesorden MNOK 58,6. Meravskrivning utgjør årlig MNOK 1,7. Dette er eliminert i konsernregnskapet. Sporveien AS kjøpte selskapet Enebakkveien 310 AS 6.8.2018. Dette selskapet eier tomteverdier på Skullerud. Konsolideringsprinsipper Konsernregnskapet omfatter morselskapet Sporveien AS og alle selskaper der morselskapet direkte eller indirekte har bestemmende innflytelse. Bestemmende innflytelse oppnås normalt når konsernet eier mer enn 50 prosent av aksjene i selskapet, og konsernet er i stand til å utøve faktisk kontroll over selskapet. Konsernregnskapet er utarbeidet som om konsernet var én økonomisk enhet. Transaksjoner og mellomværende mellom selskapene i konsernet er eliminert. Konsernregnskapet utarbeides etter ensartede prinsipper ved at datterselskap følger de samme regnskapsprinsipper som morselskapet. Konserndannelsen skjer både ved stiftelse av nye selskaper og kjøp av eksisterende selskaper. Datterselskap Kjøpte datterselskaper regnskapsførers i konsernregnskapet basert på morselskapets anskaffelseskost. Anskaffelseskost tilordnes identifiserbare eiendeler og gjeld i datterselskapet som oppføres i konsernregnskapet til virkelig verdi på oppkjøpstidspunktet. Eventuell merverdi ut over hva som kan henføres til identifiserbare eiendeler og gjeld, balanseføres som goodwill. Goodwill behandles som en residual og balanseføres med den andelen som er observert i oppkjøpstransaksjonen. Merverdier i konsernregnskapet avskrives over de oppkjøpte eiendelenes forventede levetid. Datterselskaper vurderes etter egenkapitalmetoden i selskapsregnskapet. Morselskapets andel av resultatet er basert på de investerte selskapenes resultat etter skatt med fradrag for interne gevinster og eventuelle avskrivninger på merverdi som skyldes at kostpris på aksjene var høyere enn den ervervede andelen av bokført egenkapital. I resultatregnskapet er resultatandelene vist under finansposter, mens eiendelene i balansen er vist under finansielle anleggsmidler. Utbytte, konsernbidrag og andre utdelinger fra datterselskap er inntektsført samme år som det er avsatt i givers regnskap. NOTE 9 FINANSINNTEKTER OG KOSTNADER Finansinntekter består av renteinntekter på plasseringer som bankinnskudd samt agiogevinst. Renteinntekter regnskapsføres på periodiseringsbasis. Finanskostnader består av rentekostnader på lån og disagio, og regnskapsføres på periodiseringsbasis. Rentekostnader på prosjekter under utvikling aktiveres løpende. Konsernet Sporveien AS benytter tidvis finansielle sikringsinstrumenter for å redusere effekten av svingningene i markedsrenter (NIBOR) og energipriser. Endret markedsverdi for sikringsinstrumenter gjort for regnskapsperioder senere enn balansedato, er hensyntatt i resultatregnskapet inneværende år. Sporveien AS er eksponert mot flere typer markedsrisikoer, og benytter diverse instrumenter for å sikre seg mot disse risikoene. Renterisiko Gjelden i konsernet er tatt opp i Sporveien AS samt datterselskapene Sporveien Vognmateriell og Unibuss. Gjeld mot Oslo Kommune har 5 eller 10 års rentebinding. Konsernet har langsikt gjeld på MNOK 5 681. Av dette er MNOK 5 525 gjeld til Oslo kommune med fastrente med 5 eller 10 års bindingstid. Av MNOK 5 525 er MNOK 1 824 uten renterisiko i 2022 da rentekostnaden faktureres til Ruter i sin helhet. Gjeld på MNOK 928 knyttes til trikkeanskaffelsen og rentekostnadene resultatføres ikke, men kostnadsføres på prosjektet for senere aktivering. Sporveien Vognmateriell har gjeld til Oslo Kommune på MNOK 2 980 og er eksponert mot normal renterisiko ved rullering av fastrenten. Utover dette har Sporveien langsiktig gjeld på MNOK 144 som er eksponert mot NIBOR risiko. Konsernet har en kontantbeholdning pr 31.12.2022 på MNOK 1 891. Kontantbeholdningen er plassert som bankinnskudd. NOTE 10 FINANSIELL MARKEDSRISIKO

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=