Sporveien årsrapport 2022

Årsrapport 2022 29 STRATEGI | Del 2 Etter nedgangen under pandemien tok reisetallene seg kraftig opp i siste halvdel av 2022. Enkelte helger og merkedager var passasjertallene høyere enn før pandemien. Både T-banen og Trikken har levert høy regularitet de siste årene, og det vedvarte i 2022. Det har ikke vært gjennomført kundetilfredshetsmålinger om bord i 2020–2022 på grunn av pandemien. Universell utforming gir bedre reiser for alle Nesten hver femte nordmann har nedsatt funksjonsevne. Barn, eldre og ulike brukergrupper kan ha spesielle behov. Universell utforming gjør det enklere å reise kollektivt for alle, uavhengig av alder og funksjonsevne. I 2022 har Sporveien forsterket arbeidet med universell utforming på stasjonsområder og holdeplasser. Den nye trikken, SL18, er universelt utformet med lave gulv og god plass til rullestoler og barnevogner. Holdeplassprosjektet i Trikkeprogrammet sørger for at inntil 80 trikkeplattformer gradvis blir tilrettelagt for best mulig tilgjengelighet for alle reisende. I 2022 ble 36 trikkeplattformer oppgradert. På T-banen er ti T-banestasjoner utbedret for å gjøre dem mer universelt utformede. I 2022 ble tilgjengelighet og universell utforming kartlagt på alle byens 101 T-banestasjoner. Resultatet av kartleggingen skal brukes til prioritering av tiltak for å bedre tilgjengeligheten i forbindelse med det løpende vedlikeholdsarbeidet på infrastrukturen. HØY REGULARITET OG KUNDETILFREDSHET – OG REISETALL SOM NÆRMET SEG NORMALEN 0 20 40 60 80 100 2011 2022 Høy kundetilfredshet gjennom perioden (%) 0 100 200 300 2011 2022 Antall enkeltreiser (mill.) 99,0 99,5 100,0 2011 2022 Høy og stabil regularitet gjennom perioden (%) (2020, 2021 og 2022 ikke målt pga pandemi) I løpet av 2022 ble Brynseng T-banestasjon utbedret, og både Monica Haugen fra Ekskurs (eid av Norges Handikapforbund) og Sporveiens prosjekteder Yasin Abdi Ismail er fornøyde med resultatet.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=