Sporveien årsrapport 2022

Del 2 | STRATEGI 30 Årsrapport 2022 Jobbe enda smartere BEST 2025 SPORVEIENS KONSERNSTRATEGI Økt førereffektivitet og andre forbedringsaktiviteter ga nye gevinster i 2022. Fremover vil energisparing få enda mer oppmerksomhet. Å jobbe enda smartere er nøkkelen til å realisere nye forbedringseffekter. Gevinstene skal komme fra alle deler av Sporveien og på tvers av de fire strategiske prioriteringene, basert på noen fellesnevnere: • Sporveien vil tiltrekke, utvikle og beholde dyktige og engasjerte medarbeidere. • Vi vil skape en kultur for kontinuerlig forbedring som fremmer gode ideer og forbedringsforslag, og som skaper smidigere prosesser med Lean-metodikk. • Innovasjon og smart bruk av teknologi skal bidra til å forbedre prosesser og øke verdiskapingen. Utvikling og resultater i 2022 Både T-banen og Trikken økte førereffektiviteten i 2022. Førereffektivitet handler om hvor mange timer en fører kjører i planlagt trafikk, og bestemmes av hvor gode ruteplaner og turnuser selskapet klarer å lage. Beregninger i Trikken viser at selskapet alene har oppnådd årlige forbedringsgevinster på 37 millioner kroner fra økt førereffektivitet. Forbedringene i T-banen og Trikken er skapt gjennom tett samarbeid og samhandling. Også Unibuss oppnådde gode forbedringseffekter ved å optimalisere ruteplaner i 2022. Unibuss jobbet i tillegg aktivt med tiltak for å forebygge skader på materiellet. Det reduserte så vel stans i kjøringen som verkstedkostnader. Infrastruktur og prosjekter har gjort arbeidshverdagen vesentlig mer forutsigbar og oversiktlig gjennom bruken av Leanmetodikk. Systematisk arbeid med orden og kontroll har gitt god effekt. Eksempler på dette er gjenbruk av kabelrester til skjøteledninger og klargjøring av verktøy- og materiellpakker til standardjobber, som blant annet frigjør tid for lederne til å fokusere på andre, viktige oppgaver. Godt vedlikehold av verktøy har dessuten redusert behov for kjøp av nytt. Energieffektivisering og -sparing har blitt et svært viktig innsatsområde for Sporveien. I løpet av 2022 ble belysningen i alle T-banevognene skiftet til energieffektive LED-lys, et tiltak som reduserer energibruken med cirka 1,5 millioner kilowattimer hvert år. I 2022 senket T-banen temperaturen i vognene for å redusere strømforbruket. Det ble også gjort for deler av trikkeflåten, men en større besparelse vil komme med overgang til energieffektive SL18. Parallelt jobbet Sporveien med å kartlegge store og små tiltak som kan redusere energibruken på kort og lang sikt. En ordning for å melde inn forslag til energitiltak ble dessuten opprettet for å mobilisere og engasjere medarbeiderne i Sporveien. Prioriteringer videre • Sporveien vil fortsette arbeidet med å optimalisere planer, da det gir store, positive effekter i hver enhet og for konsernet som helhet. Bedre planer og tiltak for å øke fremkommeligheten skal i tillegg øke førereffektiviteten ytterligere. • Energieffektivisering og -sparing vil få mye oppmerksomhet. Blant tiltakene på kort sikt er energioppfølgingssystem på verksted og baser, oppgradering av ventilasjonsanlegg og bytte til LED-lys på underjordiske stasjoner. Av langsiktige tiltak jobber Sporveien med energioptimalisering av tekniske anlegg, styring av sporvekselvarme, effektutjevning og gjenvinning av bremseenergi og tosidig mating. • Tiltak for å redusere ståtiden på verksted og øke vogntilgjengeligheten vil ha prioritet for T-banen. Bruken av lytteteknologi i feilsøkingen er ventet å gi effekt på dette området. • I de administrative stabene er det kartlagt muligheter for bedre flyt og kvalitet gjennom forbedrede arbeidsprosesser, blant annet ved å ta i bruk ny teknologi og Lean-metodikk. Strategisk fokusområde

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=