Sporveien årsrapport 2022

Del 2 | STRATEGI 38 Årsrapport 2022 87 nye trikker som øker kapasiteten med over femti prosent, er på plass. Infrastrukturen er tilpasset den nye trikken, og baser og verksteder er i bruk. En stor del av vedlikeholdsetterslepet på trikkeinfrastrukturen er hentet inn som del av Trikkeprogrammet. Arbeidet med vedlikehold av trikkeinfrastrukturen fortsetter. Planer for kapasitetsøkning frem til 2030 Kollektivtrafikken står foran store kapasitetsutvidelser og miljøløft de nærmeste årene. Sporveien bidrar til veksten og forbereder seg på å levere mer. Det nye signalsystemet med CBTC-teknologi er inne i en design- og utviklingsfase. Signalsystemet legger til rette for flere og mer presise avganger. 2024 2025 Oppstart bygging av Drøbak bussanlegg med plass til 60 busser. Østensjøbanen mellom Bryn og Hellerud er ferdig oppgradert. Kjøretiden blir redusert med 20 prosent. Anskaffelse av 20 nye T-banevognsett er i gang, med opsjon på ytterligere 90 vognsett. Utrulling og innfasing av stadig flere nye trikker. Tiltak for universell utforming gjennomføres på inntil 80 trikkeplattformer, og det planlegges for en utbedring av resterende holdeplasser. Første delstrekning på T-banen tar i bruk det nye signalsystemet med CBTC-teknologi. Byggestart for oppgradering av Brynseng T-banestasjon. 2023 Byggestart for oppgradering av Majorstuen stasjon med større plattformer, flere adkomster, ny gangbru og to spor til tunellen, som i dag.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=