Sporveien årsrapport 2022

Årsrapport 2022 39 STRATEGI | Del 2 TRIKKEN MED VERKSTEDER 2022–2025: Flere ulike prosjekter som skal: • Forbedre vognvedlikeholdet slik at verkstedarbeidet blir mer effektivt. • Forbedre vognstyringen for å optimalisere bruken av trikkeflåten. • Integrere operasjonssentralen for å få et mer effektivt samarbeid mellom enhetene. • Definere nytt driftskonsept som beskriver trikkens rolle i fremtiden. INFRASTRUKTUR / TRIKKEN 2022–2025: Arbeid med implementering av Grefsen, Holtet og Skullerud baser, som har vært gjennom omfattende oppgraderinger. T-BANEN MED VERKSTEDER 2022–2025: Videreutvikle driftskonseptet for å: • Øke punktligheten for å øke frekvensen på sikt. • Øke produktiviteten og materiellutnyttelsen på T-banen. INFRASTRUKTUR / T-BANEN 2022–2024: Arbeid med implementering av Ryen base, som har vært gjennom en omfattende ombygging. 2026–2028: Ombygging av Etterstad base. INFRASTRUKTUR / TRIKK OG T-BANE 2022–2025: Anskaffelse av nye arbeidsmaskiner for å vedlikeholde infrastrukturen. SPORVEIENS INTERNE PROSJEKTER FOR Å ØKE KAPASITETEN FREMOVER Oversikten inneholder målsatte tidspunkter. Endringer kan forekomme over tid. Nytt signalsystem CBTC tas i bruk på fellesstrekningen mellom Majorstuen og Tøyen. Oppgradering av Majorstuen og Brynseng T-banestasjoner er ferdig. Det nye signalsystemet med CBTC-teknologi er innført. 2026 All kollektivtransport i hovedstadsregionen skal være utslippsfri. 2028 2027 2029 2030 Fornebubanen står klar. Banen har kapasitet til å frakte 6 000 passasjerer i timen hver vei. Nye T-banevogner er levert. Nytt signalsystem CBTC, oppgradert Majorstuen stasjon og nye T-banevogner åpner for 36-40 tog per time i hver retning gjennom sentrum. Trikk til Bjerke/Tonsenhagen og langs Ring 2 er de høyest prioriterte prosjektene for utvidelse av trikkenettet. Foreløpig ikke besluttet. Nye Diakonhjemmet T-banestasjon står ferdig til skolestart.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=