Sporveien årsrapport 2022

Årsrapport 2022 53 VIRKSOMHETEN | Del 3 RYEN BASE Sporveien har bygget om T-banens verksted på Ryen. Arbeidet startet i 2019 og ble avsluttet i 2022. Prosjektet omfatter fire nye arbeidsstasjoner for MX-tog, nytt anlegg for lakkering av deler og utvidelse av komponentverkstedet. I tillegg er det bygget en ny sidebygning med garderobeanlegg, kantine og kontor- og møteromsfasiliteter. ØSTENSJØBANEN ETTERSTAD–HELLERUD Østensjøbanen på strekningen mellom Etterstad og Hellerud er under oppgradering. Arbeidet startet i 2022 og omfatter ny trasé gjennom en 400 meter lang tunell. I tillegg skal to bruer skiftes ut. Prosjektet hadde gjennomslag i tunellen i august 2022. 96 år gamle Bryn bru ble heist ut i september og arbeidet med ny bru startet opp umiddelbart etterpå. SPORVEKSEL- OG FLANKETILTAK Sommeren 2022 ble det utført sporveksel- og flanketiltak på Ullevål og Blindern. Prosjektet skal forbedre sikkerheten ved avgrening på Sognsvannsbanen, samt oppgradere banestrekningen med strømskinnebytte, og sporvekselbytte på Ullevål og Blindern. NYTT SIGNALSYSTEM CBTC Sporveien innfører nytt signalsystem for T-banen, basert på CBTC-teknologi (Communication Based Train Control). Det nye systemet vil effektivisere og øke kapasiteten i T-banenettet. I slutten av 2021 inngikk Sporveien kontrakt med Siemens Mobility som leverandør, og i 2022 ble arbeidet med å utvikle systemet for alvor startet opp. CBTC-systemet skal benytte det offentlige mobilnettet til å styre T-banen. Sporveien har inngått avtaler med selskapene Telia og ICE for å sikre stabil drift. Det pågår arbeider for å sikre god dekning langs hele T-banenettet – også i tunellene. Sporveien gjør forberedende arbeider for å motta CBTC-­ systemet, både internt i organisasjonen, og fysisk ute langs sporet. Arbeidet er godt i gang og handler blant annet om å tilrettelegge infrastrukturen og forberede utskiftning av veisikringsanlegg på Holmenkollbanen. I 2023 vil installasjonen av CBTC-systemet starte, og de første T-banetogene vil bli utrustet med CBTC-utstyr. OPPGRADERING MAJORSTUEN STASJON Majorstuen stasjon skal oppgraderes og gjøres klar for påkobling med Fornebubanen. Dagens stasjonsløsning med to spor til tunellen skal videreføres og oppgraderes til å kunne håndtere 36 tog i timen. Stasjonen skal utbedres med større plattformarealer, flere adkomster og en ny gangbru i vestenden av stasjonen. NYE DIAKONHJEMMET STASJON Sporveien skal bygge nye Diakonhjemmet stasjon ved Diakonhjemmet sykehus. I 2022 startet forprosjektfasen og tidslinjen for byggestart og ferdigstillelse er under planlegging. Stasjonen er viktig for å gjøre det enkelt å reise kollektivt både til skoleområdet og Diakonhjemmet sykehus. TRIKKEN VIKTIGE PROSJEKTER GREFSENVEIEN NEDRE Prosjektet Grefsenveien nedre omfatter oppgradering av trikkesporene nedenfor Storokrysset, mellom Vitaminveien og Åsengata ved Sandaker senter. Oppgraderingen startet høsten 2019, og i desember 2021 tok trikken i bruk de nye skinnene. I løpet av våren og forsommeren 2022 ble de siste etterarbeidene gjennomført med asfaltering, oppmerking og tilsåing av gress. En markering for naboer og samarbeidspartnere ble gjennomført i desember 2022. Prosjektet er en del av Trikkeprogrammet. Sporveien har over flere år oppgradert trikketraseer over hele byen, som del av programmet. Bakgrunnen for oppgraderingene har vært å hente inn vedlikeholdsetterslep og møte dagens tekniske krav til sporbredde. HOLDEPLASSTILTAK TRIKK I april 2022 startet Sporveien oppgraderingen av inntil 80 trikkeplattformer for å imøtekomme krav til universell utforming og gjøre det enklere for alle å ta trikken, uavhengig av funksjonsnivå. Arbeidet fortsetter i 2023, og målet er bedre tilgjengelighet til trikken for flere reisende. EKEBERGBANEN NEDRE Trikkeinfrastrukturen i begge retninger fra Ekebergparken trikkeholdeplass og ned til rundkjøringen ved Konows gate skal vedlikeholdes. Prosjekteringsarbeidet startet i 2022, og det planlegges for oppstart av arbeidene i løpet av høsten 2023. Signalmontørlærling Kevin Fjeldberg Reed skifter lyspære i et T-banesignal, veiledet av montasjeleder signal Martin Leeber Lohne. T-BANEN VIKTIGE PROSJEKTER

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=