54 Årsrapport 2022 Del 3 | VIRKSOMHETEN T- BANEPROGRAMMET Satsingen på T-bane fortsetter Flere store T-baneprosjekter er godt i gang. Oppgradering og bygging av stasjoner, baser og infrastruktur bidrar til byutvikling og enda flere reisende på T-banen. Sporveien har opprettet T-baneprogrammet for å samordne prosjekter som skal øke kapasiteten til T-banen. Programmet omfatter fire prosjekter, som henger nært sammen og er gjensidig avhengig av hverandre: Nytt signalsystem CBTC T-banen skal få et nytt og moderne signalsystem for å digitalisere og effektivisere T-banen. Etter at Sporveien i 2021 inngikk avtale med Siemens Mobility om leveransen av systemet, er prosjektet nå inne i en design- og utviklingsfase. Nye T-banevogner I 2022 fikk Sporveien oppdraget med å anskaffe nye T-banevogner. Anskaffelsesprosjektet er i gang, kontrakt skal inngås i 2024, og de nye vognene skal være på plass i 2029. Oppgradert Majorstuen stasjon Majorstuen stasjon skal oppgraderes innenfor dagens reguleringsplan, med større plattformer, to spor til tunellen, flere adkomster og ny gangbru i vest. Fornebubanen Fornebubanen utvider T-banens linjenett med en ny bane mellom Majorstuen i Oslo og Fornebu i Bærum. ANDRE SENTRALE T-BANEPROSJEKTER: Østensjøbanen mellom Etterstad og Hellerud Vedlikehold og oppgradering skal forkorte kjøretiden mellom Bryn og Hellerud med 20 prosent. I 2022 var det gjennomslag i Hellerudtunellen, 96 år gamle Bryn bru ble revet, og ny bru skal på plass tidlig i 2023. Ryen base Oppgraderingen sto ferdig i 2022. Basen har fått større verkstedkapasitet, fire nye spor for vedlikehold og ny lakkboks for større komponenter. Nye Diakonhjemmet stasjon Sporveien skal bygge ny stasjon ved Diakonhjemmet sykehus. Prosjektet er i forprosjektfasen. Ny sentrumstunell Ruter leder en utredning for å optimalisere trasévalg og plassering av T-banestasjoner for en ny sentrumstunell. KAPASITETSUTVIDELSE I T-BANENETTET T-baneprogrammet ivaretar helheten av kapasitetsutvidelsene og oppgraderingene som skjer i regi av Sporveien, Ruter og Fornebubaneetaten. GEVINSTER • Økt kapasitet • Utvidet linjenett • Økt sikkerhet, driftsstabilitet og hastighet ORGANISERING • Programstyret består av lederne i Sporveien, Ruter og Fornebubaneetaten, samt en representant for de ansatte i Sporveien. • Sporveien leder programstyret og ivaretar sekretariatsfunksjonen. FINANSIERING • Samtlige prosjekter blir finansiert med bidrag fra Oslopakke 3. Fornebubanen får i tillegg et direkte statlig bidrag. FREMDRIFT I T-BANEPROSJEKTENE 2021: 2022: 2023: 2028: 2029: • Signering av kontrakt med leverandør av nytt signalsystem CBTC • Oppstart arbeider på Østensjøbanen • Oppstart utredning av trasé- og stasjonsplassering for ny sentrumstunell • Bystyret gir Sporveien oppdraget med å anskaffe nye T-banevogner • Prosjektet Majorstuen T-baneknutepunkt endres til oppgradering av eksisterende Majorstuen stasjon. • Ferdigstilling av oppgradering på Ryen base • Gjennomslag i Hellerudtunellen, en milepæl i oppgraderingen av Østensjøbanen • Åpning av ny T-banetrasé på Østensjøbanen • Nytt signalsystem CBTC er innført • Åpning av Fornebubanen, innfasing av nye T-banevogner
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=