Sporveien årsrapport 2022

Årsrapport 2022 7 OM SPORVEIEN | Del 1 kaprer førsteplassen, mens Sporveien T-banen blir nummer sju i kåringen. 27. juli Sporveien er ferdig med vedlikeholdsarbeid på T-banen mellom Majorstuen og Sognsvann. 6. september Alle 101 T-banestasjoner er ferdig kartlagt med tanke på universell utforming. Resultatene skal brukes for å prioritere videre tiltak. 29. september Oppstillingsplasser for 30 nye elbusser med tilhørende ladeinfrastruktur er ferdig etablert på Alnabru bussanlegg. Anleggsarbeidet er gjennomført utslippsfritt med elektriske anleggsmaskiner. 15. november Unibuss signerer kontrakt med MAN om levering av 77 elektriske busser til anbudskontrakten for Oslo øst, ruteområde Oslo nordøst. 22. november Strømkostnadene til drift av kollektivtilbudet øker dramatisk gjennom høsten på grunn av høye energipriser. Sporveien igangsetter flere energisparende tiltak. 7. desember Politikerne i Oslo vedtar en ekstraordinær bevilgning på 186 millioner kroner for å dekke Sporveiens økte strømkostnader i 2022 og 2023. Ekstrabevilgningen betyr at kollektivtilbudet kan videreføres uten reduksjon i antallet avganger. 21. desember Sporveien Trikken deltar i et utvikling- og samarbeidsprosjekt finansiert av EU. Målet er å teste fremtidens teknologi på nye trikker. 3. mai Oslo kommune og Viken fylkeskommune blir enige om ny tilleggsavtale til Oslopakke 3, som årlig sikrer 1 141 millioner kroner til Sporveiens utbyggingsprosjekter i perioden 2023–2026. 1. juni Hele Sporveien (inkludert Unibuss) tar i bruk Yammer, en digital kanal for dialog og deling av informasjon for ansatte. 14. juni Unibuss tildeles kontrakt for Oslo øst, ruteområde Oslo nordøst, til en verdi av 2,8 milliarder kroner. 23. juni Sporveiens bedriftsforsamling velger tidligere kringkastingssjef i NRK og administrerende direktør i Norsk Tipping, Thor Gjermund Eriksen, til ny styreleder i Sporveien etter Einar Skaarseth Enger. 1. oktober Per Magne Mathisen går fra stillingen som konserndirektør for infrastruktur og prosjekter i Sporveien til å bli konserndirektør for Sporveien T-banen. Banesjef for T-banen, Thor Georg Sælid, tiltrer som konserndirektør for infrastruktur og prosjekter. 26. oktober Sporveiens konsernsjef Cato Hellesjø varsler at han vil fratre som sporveissjef våren 2023, når han fyller 67 år. Arbeidet med å rekruttere ny konsernsjef starter. 4. november Resultatene fra Sporveiens medarbeiderundersøkelse viser at nærmere 80 prosent av de ansatte er stolte av å jobbe i Sporveien. 5. desember Fagforbundet kårer Zeeshan Mohammad i Sporveien Trikken til «Årets renholder» i Norge. Årets renholder 2022. 7. desember Byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav, tester Sporveiens nye trikkesimulator. Simulatoren skal forbedre og modernisere opplæringen av vognførere til de nye trikkene. 8. desember Sporveien Media utlyser konkurranse om rettighetene til å formidle reklame på stasjonsområder, T-bane, trikk, buss og båt i Oslo og deler av Viken. Avtaleperioden gjelder fra 2024 til og med 2029, med mulighet for forlengelse til og med 2031. 12. desember Sporveien er i gang med omfattende modernisering av de digitale flatene og utlyser konkurranse om anskaffelse av ny publiseringsløsning, design og utvikling av nytt intranett og nye nettsider. 20. desember Generalforsamlingen i Bussanlegg vedtar å endre selskapsnavnet til Sporveien Bussanlegg. 19. april Tiltak på inntil 80 trikkeplattformer starter opp, for å gjøre trikken mer tilgjengelig for alle reisende, uavhengig av funksjonsevne. 13. mai Oslo opplever vannmangel, og byens innbyggere oppfordres til å spare vann. Sporveien iverksetter sparetiltak på forbruk av vann til vask av T-banevogner, trikker og busser, og utsetter all vanning av grøntanlegg. 23. mai Unibuss signerer kontrakt med Solaris om levering av 183 elektriske leddbusser til de nye anbudskontraktene for Oslo indre by. 1. juni For tredje året på rad går Sporveien til topps i Norsk Bærekraftbarometer. Sporveien Trikken MILJØ/BÆREKRAFT Bærekraftpris til Sporveien.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=