Sporveien årsrapport 2022

8 Årsrapport 2022 Del 1 | OM SPORVEIEN Hvert år frakter vi i Sporveien om lag 270 millioner passasjerer1 med våre T-banetog, trikker og busser. I all hovedsak er dette reiser på kryss og tvers i Oslo og inn og ut av Oslo som foretas av byens om lag 700 000 innbyggere. Forenklet betyr det at hver eneste innbygger i Oslo i løpet av et år bruker kollektivsystemet 386 ganger, altså langt over hver eneste dag gjennom hele året. Så vet vi at noen reiser mer og noen reiser mindre, men alle har det til felles at reisene de foretar reflekterer et behov for å flytte seg rundt i byen. Folk skal på jobb, de skal til og fra fritidsaktiviteter, de skal besøke hverandre, og de ønsker å ta byen og byens rom i bruk som en møteplass og en sosial arena. Når kollektivtrafikken går, når menneskene møtes som planlagt, når de kommer seg effektivt frem fra der de er til dit de skal, da virker også den bærekraftige byen. I all hovedsak er kollektivtrafikken basert på kapasitetstung og svært arealeffektiv persontransport der hvert transportmiddel flytter en stor mengde mennesker, men samtidig opptar svært liten plass i byen. Et T-banetog kan som eksempel flytte omtrent 800 passasjerer samtidig, og mye av reisen foregår under jorden uten at byens verdifulle overflateareal beslaglegges. En trikk kan ta med nærmere 230 passasjerer av gangen og benytter kun en liten del av overflaten på sin ferd gjennom byen. Når trikken har passert, frigjøres også plassen frem til neste trikk smyger seg forbi. På denne måten deler trikken byrommene med resten av byen, slik at andre også kan bruke plassen over skinnene. Bussen supplerer på en god måte T-banen og trikken, og en leddbuss kan frakte om lag 130 passasjerer av gangen. Til felles har disse tre at de drives elektrisk og dermed er utslippsfrie med en enorm årlig klimagevinst sammenlignet med andre transportmidler. Hva skjer med den bærekraftige byen dersom man over natten skrur av dette systemet? Jeg tror de fleste er enige i at et slikt alternativ fremstår lite forlokkende og ikke noe man har lyst til å oppleve. Heldigvis er det heller ikke realistisk per i dag, men det er viktig at vi minner oss selv på at systemet og blodomløpet trenger både vedlikehold og utvikling for å tjene byen med det store hjertet like godt i fremtiden som det gjør i dag. Derfor er vi i Sporveien glade for at det er tverrpolitisk enighet om at denne livsnerven og pulsen fortsatt skal være det sentrale virkemiddelet for å få folk frem, holde byen levende og gjøre den god å bo i og bruke for alle byens innbyggere. Gjennom 2022 ble det tatt flere viktige beslutninger om å fortsette å investere i kollektivtrafikken. Det er satt av midler gjennom Oslopakke 3 til nødvendig årlig vedlikehold av infrastrukturen, Fornebubanen er besluttet videreført, bystyret i Oslo har vedtatt bestilling av nye vogner til Fornebubanen og det er satt av nødvendige midler for å ivareta kollektivtrafikkens økte utgifter til strøm som følge av energikrisen som preger hele Europa. Samtidig er stadig flere av Oslos 87 nye trikker på vei ut i byens gater med et potensial for å doble antall årlige passasjerer fra 50 millioner til 100 millioner. Sentrale deler av Trikkens infrastruktur med både banestrekninger og holdeplasser er oppgradert og fornyet, og med de nye trikkene kommer også en helt annen tilgjengelighet for alle reisende med behov for universelt utformede transportmidler. I løpet av årene fremover vil hovedstaden få et stadig større behov for kollektivtrafikk, og antall mennesker som vil reise kollektivt vil øke i takt med befolkningsvekst, klimabevissthet og ønskede videre begrensninger i biltrafikken i indre deler av byen. Med en sterk fremtidig satsing på kollektivsystemet og den bærekraftige byen i årene fremover, ligger alt til rette for at Oslo fortsatt vil være en av verdens aller beste kollektivbyer. Oslo peker seg nå ut og anerkjennes internasjonalt som en av verdens fremste kollektivbyer, og vi i Sporveien vinner internasjonale forskningsbaserte sammenligninger blant annet av effektivitet i metrosystemer. Nasjonalt er Sporveien tre år på rad kåret til Norges mest bærekraftige virksomhet av kundene. I Sporveien er vi stolte av byen vår, vi er stolte av kollektivsystemet og vi er både stolte og glade over at det som følge av sentrale og viktige politiske beslutninger gjennom en årrekke er lagt stein på stein i byggverket som sikrer at den bærekraftige byen lever og virker. Jeg overtok som sporveissjef i 2009, og i løpet av disse 14 årene har jeg hatt gleden av å stå i spissen for denne enorme fornyelsen og satsingen. Den tverrpolitiske kraften og viljen til å satse har vært helt avgjørende for at vi har lyktes. I hele perioden har vi i Sporveien jobbet for å levere «mer kollektivtrafikk for pengene». Ved utgangen av 2022 var vårt bidrag 1 149 millioner kroner i årlig effekt. Det betyr kort forklart at Oslo kommune har spart 7 336 millioner kroner siden 2011. (Se oppsummering side 36). I samme periode2 har vi økt antall årlige passasjerer fra 210 millioner til 270 millioner og antall kjørte reisekilometer er økt fra 30 til 40,8 millioner. Samtidig har vi lagt vår ære i at alle prosjekter vi har ansvar for skal leveres på tid og kost og til det beste for byen. Lørenbanen er bygget, Trikkeprogrammet er langt på vei gjennomført, et nytt Derfor virker den bærekraftige byen SPORVEISSJEFEN 1 I normalåret 2019 2 Fra 2012 til 2019 (siste normalår)

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=