Sporveien årsrapport 2022

Årsrapport 2022 73 SAMFUNNSANSVAR OG BÆREKRAFT | Del 4 området mellom Etterstad og Hellerud, der det pågår en oppgradering av Østensjøbanen. Anleggsarbeidene i disse områdene har berørt mange mennesker. Våren 2022 var det oppstart i Holdeplassprosjektet, der Sporveien skal oppgradere inntil 80 trikkeplattformer. Målet er å utføre tiltak for universell utforming som gjør trikken tilgjengelig for alle reisende. En stor del av arbeidet gjennomføres som nattarbeid. Sporveien har varslet naboer, samt nærliggende skoler, barnehager og næringsdrivende. Gjennom hele 2022 informerte og fulgte Sporveien opp berørte naboer langs trikkelinjene, der det foregikk skinnesliping og annet vedlikeholdsarbeid. Sporveien brukte også betydelige ressurser på å følge opp naboer som ble berørt av vedlikeholdsarbeider på T-banen og oppgraderingen av Østensjøbanen. Sporveien har hatt løpende kontakt med berørte parter for å få innspill om hvordan trafikkavvikling og nabodialog bør skje i anleggsperioden. I forbindelse med ny T-banetrasé på Østensjøbanen og støyreduserende tiltak på T-banen, er naboer blitt informert om varighet og omfang av arbeidene. SMS-varslingssystem i bruk Sporveien tok i bruk SMS-varsling i 2018 for å gi bedre informasjon og varsling ved støyende arbeider og oppstart av omfattende prosjekter. I 2022 varslet Sporveien via SMS om 220 ulike tiltak. SMS-er om tiltakene nådde ut til 24 500 adresser og 171 600 privatpersoner og bedrifter. Mottakerne gir generelt gode tilbakemeldinger og opplever Sporveiens informasjonsflyt som profesjonell, tydelig og proaktiv. Mottakere uten registrert mobil får taleoppringning via fasttelefon og/eller informasjon på e-post. Varslingsdekningen ved bruk av SMS og e-post er på hele 98 prosent. Om støyende arbeider Sporveien har behov for å utføre støyende arbeider i forbindelse med vedlikehold, modernisering og utbyggingsprosjekter. Som anleggseier og utbygger må Sporveien etterleve konkrete krav og grenseverdier for støy. Så langt det lar seg gjøre blir støyende arbeider lagt til dagtid for å minimere belastningen for naboene. Enkelte arbeider på eller i nærheten av T-bane- eller trikkespor krever imidlertid stans i kjøring og må derfor utføres i perioder av døgnet uten trafikk. Sporveien varsler naboer om planlagt nattarbeid via SMS, elektroniske nyhetsbrev, oppslag, flyveblader og/eller beboerbrev per post, men har dispensasjon til å løse akutte behov og uforutsette reparasjoner uten å varsle. Støy er ett av seks innsatsområder i Sporveiens bærekraftsstrategi. Gjennom strategien vil konsernet legge til rette for økt produksjon innenfor gjeldende støykrav. Sporveien vurderer konsekvenser for støypåvirkning ved større endringer i produksjonen og driftsdøgnet, og ved anskaffelser av nytt vogn- og arbeidsmateriell. Systematisk vedlikehold av vogner og infrastruktur, for eksempel pussing av skinnene, er også viktig for å redusere støy fra driften. Skinnepussere reduserer støy og forlenger levetiden T-banevogner og trikker sliter på skinnene når de kjører, og slitte skinneganger skaper støy og slitasje på vognmateriellet. Sporveien henter hvert år inn ekspertise som sliper skinnegangen, men mange steder oppstår det bølger og skader på skinnene kort tid etter sliping. Sporveien har vedtatt å kjøpe to skinnepussemaskiner for henholdsvis T-bane og trikk, for å drive mer kontinuerlig vedlikehold av skinnene. Skinnepusserne vil optimalisere kontaktflaten og redusere friksjonen mellom skinner og hjul, og fjerne ujevnheter. Under kjøring av T-bane og trikk vil det bety mindre støy og vibrasjoner for omgivelsene. Regelmessig skinnepussing er også ventet å forlenge levetiden til skinner og vognmateriell betraktelig, og gi store besparelser knyttet til vedlikehold. Maskinen til T-banen vil etter planen ankomme i 2023. TALL OG FAKTA OM NABODIALOGEN I 2022 • Sporveien var byggherre for om lag 30 prosjekter med hver sin dedikerte kommunikasjonsrådgiver. Deres oppgave er å sørge for at de som blir berørt, mottar god informasjon om prosjektene. • Det ble distribuert 40 nyhetsbrev, nabokort, oppslag og/eller beboerbrev/informasjonsskriv, enten på e-post eller via ordinær post. • Det ble avholdt om lag 20 informasjonsmøter, særmøter og én til én-møter med interessenter. • Sporveiens e-postkonto for nabohenvendelser mottok om lag 1 000 e-poster, et tall som er på nivå med antall henvendelser i 2021. • Sporveien sendte 220 SMS-meldinger om ulike tiltak til naboer og berørte parter, mot 144 i 2021 og 201 i 2019. • I alt 24 500 adresser og 171 600 personer/bedrifter mottok SMS-varsel fra Sporveien om ulike tiltak. Tilsvarende tall i 2021 var noe lavere, nærmere bestemt 7 600 adresser og 67 000 personer/ bedrifter.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=